PROSJEKTER

E39 Rogfast: Kvitsøyprosjektet er lyst ut igjen, og skal være ferdig i mai 2024

Kontrakten er lyst ut, og tilbudskonferanse holdes 27. januar.

Deler av det planlagte veianlegget på Kvitsøy.
Deler av det planlagte veianlegget på Kvitsøy. Illustrasjon: Statens vegvesen/Norconsult
11. jan. 2021 - 05:58

Da er E39 Rogfast i gang igjen, etter at staten sikret utbyggingen og Stortinget ga klarsignal før jul.

Kvitsøykontrakten ble avlyst i september 2019, etter at det ene godkjente tilbudet var en milliard dyrere enn Vegvesenets anslag

Nå er den lyst ut igjen, nå med entreprisenummer E15, og den handler om altså om Kvitsøytunnelen og ny fylkesvei på Kvitsøy.

Kvitsøytunnelen skal bygges med ett løp med tverrsnitt T10,0, og lengden er cirka 3,5 kilometer. Tunnelen skal drives på 7 prosent synk ned mot fremtidig kryss med Boknafjordtunnelen. I enden av tunnelen, cirka på kote minus 230, skal det bygges en 190 meter lang adkomsttunnel med profil T7,5 til nærmeste ventilasjonshall.

Kartskisse over Rogfast-området. <i>Illustrasjon:  Statens vegvesen</i>
Kartskisse over Rogfast-området. Illustrasjon:  Statens vegvesen

Entreprisen omfatter sprengning og sikring av tunnelen, samt grøft-, og rørarbeider samt veibygging. Vann og frostsikring og tekniske bygg og andre installasjoner skal utføres i neste entreprise.

På Kvitsøy skal ny tofeltsvei bygges på Hellesøy, cirka 1650 meter lengde samt nytt kryss med eksisterende fylkesvei 4692. Forskjæring til tunnel inkludert grøfter skal sprenges og lastes ut. Det skal også bygges et par midlertidige veier.

Sluttdato er satt til 8. mai 2024.

Mellom ni og ti kilometer tunnelløp var ferdig drevet i i Rogfastprosjektet 19. februar 2024.
Les også

E39 Rogfast: Rekordtunnelen skal leve i hundre år

Tre bruer og kinkig fjell

Entreprenøren skal bygge tre plasstøpte bruer med bredde på 11 meter.

Bruene skal se slik ut:

  • Hellesøy, tre spenn, bruplate på 83 meter
  • Langøy, ett spenn, bruplate på 20 meter
  • Torneskjær, ett spenn, bruplate på 20 meter

I konkurransegrunnlaget heter det at det er knyttet forholdsvis stor usikkerhet til geologien i området. Det er registrert soner med lave, stedvis svært lave seismiske hastigheter. Byggherren forventer at noen av sonene vil kunne forårsake problemer for driving, sikring og injisering av tunnelen. Det skal etableres en plastret sjøfylling, der det meste av steinen fra tunnelen skal plasseres.

Bybanen i Bergen i Kaigaten.
Les også

Utredning om tunnel sendte Bybanen ut av transportplanen

Krav til entreprenørene 

Vegvesenet stiller blant annet disse kravene til leverandørene:

  • Egenkapital på minst 100 millioner kroner.
  • Gjennomsnittlig årlig omsetning på minst 250 millioner kroner de siste tre regnskapsårene.
  • Egenkapitalandel på minst ti prosent.

Og det er såklart en lang rekke med konkrete kvalifikasjonskrav til entreprenørenes kompetanse og erfaring. 

Dette er en konkurranse med forhandling, og tre til fem leverandører skal velges ut til å delta i forhandlingene.

Vegvesenet regner med at leverandørene kan gi endelig tilbud rundt 30. juni, og kontraktssignering kan skje i slutten av august hvis alt går etter planene.

Byggherren holder tilbudskonferanse og befaring 27. januar. Konferansedelen kan bli gjennomført digitalt.

Tidsfrist for å melde seg på i konkurransen er 8. mars.

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.