Syklist på vei ned under jernbanen (til høyre). Mandag var det slutt på å krysse togskinnene ved Grinden i Kongsberg.
Syklist på vei ned under jernbanen (til høyre). Mandag var det slutt på å krysse togskinnene ved Grinden i Kongsberg. (Foto: Kjell Wold, Statens vegvesen)

E134 Damåsen-Saggrenda

E134 har gitt tryggere jernbanekryssing i Kongsberg

Planovergang kunne stenges da undergang åpnet.

Planoverganger er uglesett etter mange ulykker de siste årene, og mandag kveld kunne man stenge nok en overgang. Det skjedde da gang- og sykkelundergangen mellom Glitregata og Gomsrudveien i Kongsberg ble åpnet for ferdsel - og Grinden planovergang ble sperret av.

Det er denne planovergangen som nå er skiftet ut. Bildet ble tatt i 2012. Foto: Google Maps

Undergangen er kommet på plass som følge av byggingen av ny E134 i området.

Det gjenstår fremdeles noen småarbeider, som beplantning, belysning og en veimerkingsstripe som skal skille trafikken oppover og nedover i en krapp sving like før man går inn i undergangen. Etter hvert skal også Bane Nor fjerne bommer og annet utstyr ved den gamle planovergangen.

Bane Nor bruker i år 120 millioner kroner på å fjerne og sikre planoverganger, og har økt innsatsen på dette området etter at 16 personer de siste 10 årene har mistet livet i ulykker ved slike overganger.

Det er i dag ca. 1690 planoverganger i Norge, og målet er at alle de usikrede overgangene skal fjernes.

Grinden planovergang var ikke usikret - alle planoverganger på offentlig vei skal i dag være sikret med lyd og lys eller lys og bom.

Forsiden akkurat nå