Bane Nor bruker 120 millioner på å sikre planoverganger i 2019. I løpet av noen år er målet at alle usikrede planoverganger skal bort. Bildet er fra en tog/bilkollisjon på en planovergang ved Skoppum i 2010.
Bane Nor bruker 120 millioner på å sikre planoverganger i 2019. I løpet av noen år er målet at alle usikrede planoverganger skal bort. Bildet er fra en tog/bilkollisjon på en planovergang ved Skoppum i 2010. (Foto: Jarl Rehn-Erichsen/NTB Scanpix)

Usikrede planoverganger

Bane Nor bruker 120 millioner på å sikre planoverganger

Alle usikrede skal vekk.

Bane Nor øker innsatsen for å sikre planoverganger. De siste 10 årene har 16 personer mistet livet i ulykker på planoverganger.

I år skal det brukes 120 millioner kroner på å fjerne og sikre planoverganger. Det er en økning på over 60 prosent fra i fjor, skriver Nationen.

– Det finnes i dag 1.690 planoverganger i Norge – der 729 er knyttet til landbruk eller skogsdrift, sier pressesjef Thor Erik Skarpen i Bane Nor til avisen.

Ifølge Skarpen er alle usikrede planoverganger på privat vei og på privat grunn. På offentlig vei er alle planoverganger sikret med lyd og lys, eller lyd, lys og bom.

I løpet av de siste tre årene er 72 usikrede planoverganger lagt ned. Siden 1950 er det fjernet over 1.500 planoverganger på norske togstrekninger.

– De farligste prioriteres først. Alle usikrede skal vekk, men det vil ta noen år før vi er i mål, sier Skarpen.

Forsiden akkurat nå