På venstre side: Prosjektleder Maria Suhr fra Sporveien, sammen med kollega og innkjøper Nils Harald Løvdal Roland På høyre side: Bakerst; prosjektleder i Implenia Norge, Leif Abrahamsen, sammen med kollega og adm. dir. Audun Aaland
På venstre side: Prosjektleder Maria Suhr fra Sporveien, sammen med kollega og innkjøper Nils Harald Løvdal Roland På høyre side: Bakerst; prosjektleder i Implenia Norge, Leif Abrahamsen, sammen med kollega og adm. dir. Audun Aaland (Foto: Halvard Leren/Implenia)

Dette firmaet skal ruste opp den slitne Grefsenveien i Oslo

Skal stå ferdig i februar 2020.

I en pressemelding fra Sporveien, opplyses det at Implenia Norge er tildelt oppdraget med å ruste opp 500 meter av Grefsenveien, mellom Storokrysset og Disen. 

Trikkene må kjøre sakte

I Grefsenveien er det trikkeskinner i begge retninger. Arbeidet som skal utføres nå, dreier seg om om å bedre forholdene for trikker og syklister, og sikre tilstrekkelig vannforsyning til byen.

Oppgraderingen av Grefsenveien er en del av «Fremtidens byreise», som inkluderer anskaffelsen av de nye trikkene til Oslo kommune samt tiltak for å tilrettelegge infrastrukturen for de nye trikkene.

– Den utslitte trikkeinfrastrukturen gjør at trikken må holde lav fart på strekningen. I tillegg bidrar huller i asfalten til farlige situasjoner og skader på biler som kjører i veien. På strekningen er det også store køproblemer for kollektivtrafikken i retning sentrum. Grefsenveien mangler videre tilrettelegging for sykkel og fortauene her er smale og utslitte, sier prosjektleder Maria Suhr i pressemelding. 

Kontrakten med Implenia har en verdi på ca 150 millioner kroner, og arbeidet starter i slutten av august med VA-arbeider nederst i veien mot Storokrysset. 

LES OGSÅ: Infrastruktur på Majorstuen skal oppgraderes

Komplekst

Prosjektet er et samarbeid mellom Sproveien, Bymiljøetaten og Vann- og avløpsetaten. I arbeidet ligger også oppgradering av vann- og avløpssystemet i veien. 

– Vi har estimert anleggsperioden til halvannet år og den viktigste årsaken til varigheten er kompleksiteten og omfanget av de planlagte vann- og avløpsarbeidene, sier Suhr.

Prosjektlederen forteller at på grunn av omfanget og den tverrfaglige kompleksiteten i prosjektet, så var kvaliteter som oppdragsforståelse og kompetanse/erfaring, i tillegg til pris, vektet høyt i konkurransen. Implenia hadde høyest score på både pris, oppdragsforståelse og kompetanse/erfaring og trakk dermed det lengste strået i konkurransen.

Audun Aaland, administrerende direktør, Implenia Norge, er svært fornøyd med at Sporveien valgte dem.

– Vi har levert mange spennende og utfordrende infrastrukturprosjekter over hele landet. Disse har innebefattet vei-, bane- og grunnarbeid, vann og avløp, betongkonstruksjoner, bruer, tunneler, vann- og frostsikring, fjellsikring og miljøtjenester. Kompleksiteten i Grefsenveien-prosjektet gjør at vi får fremvist noen av selskapets kompetanseområder, og vi gleder oss til å komme i gang, sier Aaland i meldingen.

LES OGSÅ: Det skal gjøres en omfattende jobb i Bispegata i Oslo sentrum

Forsiden akkurat nå