I tillegg til en om lag 845 meter lang bru må det bygges ca 4,5 km ny veg for å knytte seg til det eksisterende vegnettet i Sollund.
I tillegg til en om lag 845 meter lang bru må det bygges ca 4,5 km ny veg for å knytte seg til det eksisterende vegnettet i Sollund. (Illustrasjon: Statens vegvesen)

Departementet sier ja til å bruke fergepenger til å bygge ny bru i Sollund kommune

Dermed kan det gå mot at kommunen i Sogn og Fjordane endelig kan knyttes sammen med fast forbindelse.

Ifølge Samferdselsdepartementet vil byggingen av Ytre Steinsund bru i Sogn og Fjordane kunne defineres om et fergeavløsningsprosjekt, og dermed ha rett til å få fergeavløsningsmidler i inntil 40 år når ferga blir lagt ned.

Effektive løsninger

I en pressemelding fra departementet sier statsråd Jon Georg Dale at de ønsker å tilrettelegge for effektive løsninger i reisehverdagen til folk, og at dette bruprosjektet vil bidra til å gjøre livet for innbyggerne i kommunen lettere.

– Det meste av kultur- og tjenestetilbudene i kommunen ligger i kommunesenteret Hardbakke, og en realisering av dette prosjektet gjør det lettere for innbyggerne i Ytre Solund å delta både i kulturaktiviteter og arbeidsliv. Nå er det opp til Sogn og Fjordane fylkeskommune å realisere prosjektet, seier samferdselsministeren.

40 år

Ferjeavløsingsordningen for fylkesvegferger ble innført i 2016. Det betyr at  fylkeskommunene kan disponere penger som i dag går til ferjedriften som delfinansiering av bruer og undersjøiske tunneler som erstatter ferjesamband.

Fylkeskommunene vil kunne få ferjeavløsingsmidler i inntil 40 år etter at ferja er lagt ned.

LES OGSÅ: Den nye statsråden starter lokalt med fergestrekning i Møre og Romsdal

LES OGSÅ: Fjord1 har fått GIEK-garanti for finansiering av ni elferger

Forsiden akkurat nå