I pressemeldingen fra Samferdselsdepartementet heter det at de har stilt krav om bedre rutetilbud og strengere krav til utslipp på fergestrekningen Halsa-Kanestraum, som ligger på E39 øst for Kristiansund og knytter Møre og Romsdal og Trøndelag sammen.
De tre fergene som trafikkerer sambandet i dag skal erstattes med større ferger, og sambandet skal være døgnåpent gjennom hele uka. I tillegg er det satt krav om et større reservefartøy enn det er i dag.

Nå skal Statens vegvesen i gang med utlysingen av en ny anbudsrunde. I de nye kontraktene settes det krav om at hele 95 prosent av energiforbruket skal være basert på nullutslippsteknologi. De siste fem prosentene skal sikre driftssikkerheten på sambandet, men skal være basert på bærekraftig biodrivstoff eller LNG.
– Regjeringa satser på en grønn framtid i norsk ferjedrift. Derfor stiller vi strenge miljøkrav i den nye kontrakten på fergestrekningen Halsa-Kanestraum. På grunn av kravet om nullutslippteknologi i kontrakten, vil bare pris avgjøre kven som vinner anbudet. På den måten sørger vi for å holde kostnadene nede, uten at det går ut over miljøet eller sikkerheten til de reisende, sier samferdselsminister Jon Georg Dale.
Oppstart av den nye kontrakten blir i 2021, den var en varighet på 10 år med opsjon om 18 måneder ut over kontraktsperioden.
LES OGSÅ: Tre firma vil bygge nye fergekaier på sambandet Festøya-Solavågen i Møre og Romsdal