SKREDSIKRING

Cautus Geo skal radarovervåke E16 i Vaksdal

Nytt radarsystem er montert ved E16 forbi Bogelia i Vaksdal. Trafikken blir automatisk stoppet om jord-, stein-, eller snømasser truer veien.

Jordskred i Bogelia i 2015.
Jordskred i Bogelia i 2015. Foto: Statens vegvesen
15. des. 2023 - 10:23

Statens vegvesen har gitt Cautus Geo oppdraget med å sikre skredpunktet Bogelia på E16 mellom Bergen og Voss i inntil 12 år. Det nyeste og mest moderne radarsystemet er etablert for å overvåke fjellsiden som ligger i Vaksdal.

Den tungt trafikkerte europaveien mellom Bergen og Voss er en del av hovedfartsåra mellom Østlandet og Vestlandet. Nær 6000 kjøretøy passerer forbi Bogelia hvert døgn. Statens vegvesen har i samarbeid med flere leverandører overvåket strekningen med radar siden 2017.

Her har det vært skredvarsling med sensorer som stenger veien ved skred, men de har tidvis tolket regnbyger som skred. I desember i fjor inviterte Vegvesenet bransjen til dialogmøter om nye løsninger.

I sommer ble tjenesten lyst ut på nytt, og det er Cautus Geo som har overtatt oppdraget.

Vis mer

– Vi har etablert et nytt og moderne system. Det gir mer og bedre data, mer analyse og automatisk varsling, stenging og gjenåpning av veien, sier Lars Krangnes i Cautus Geo i en pressemelding.

12 veier i Norge er sikret med radar eller geofon. Cautus Geo har satt opp sikring og varsling med automatisk stenging av vei på sju av disse strekningene.

– Potensialet er større. De senere årene har vi også tatt fram teknologi som kan overvåke, varsle og stenge veier også ved steinsprang. Teknologisk sikring er på et helt nytt nivå sammenlignet med teknologien vi hadde for få år siden, sier Krangnes.

Skred hvert år

På europaveien forbi Bogelia går det steinsprang. Den skredfaglige rapporten viser at det går skred med snø, stein eller sørpe hvert år. I 2015 feide store skredmasser over veibanen to ganger i mai.

– Strekningen skal overvåkes automatisk og kontinuerlig hele året. Det handler om mer enn snøskred. Også flomskred, jordskred og steinsprang kan komme som resultat av store nedbørmengder og flomlignende situasjoner, heter det i den skredfaglige apporten Statens vegvesen publiserte tidligere i år.

Det nye anlegget med det siste innen teknologi er montert.

– Signaler fra skredovervåkingen sendes til skilt, bommer og lysanlegg som Statens vegvesen har langs E16. Disse håndterer stenging og åpning av vei. Vi har også tilgang til dataforvaltningssystemet Cautus Web, sier byggeleder Sten Ove Stenhjem i Statens vegvesen i meldingen.

En kilometer

Strekningen forbi Bogelia er nær en kilometer lang. Skredmassene utløses 960 meter over veibanen. Der er det et forholdsvis slakt fjellparti. Skredløpene følger ulike bekkefar ned fjellsiden. I høydemeter fra stedet skred utløses og ned til veibanen er det 600 meter. Skredmassene vil ta fra 45 til 90 sekunder fra topp til bunn, viser den skredfaglige rapporten.

– Skredvarsling på strekningen er viktig. Om skred utløses, og veibanen stenges over lengre tid, må trafikantene ut på en lang omkjøringsvei som er smal og som også er skredutsatt, sier geolog Njål Farestveit, som er fagkoordinator for skred i Vegvesenet.

– Veien stenges straks skred utløses noen hundre meter over veibanen. Om skredmassene ikke når helt fram til veien, som ofte kan forekomme på denne strekningen, vil trafikken gjenåpnes automatisk. Det vil detekteres av systemet. Da kan trafikken gjenåpne etter kort tid, sier Krangnes.

Radaren er plassert på Olsneset i Osterøy. Den dekker strekningen mellom Bogetunnelen og Kjennestunnelen i Vaksdal kommune.

Statens vegvesen melder om at det trolig blir glatte veier i store deler av Sør-Norge mandag.
Les også

Glatte veier, innstillinger og hjemmekontor – slik blir mandagen

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.