SKREDVARSLING

Nå skal det bli ny og bedre varsling av skred på utsatt E16-strekning

Dagens varsling har tolket regnbyger som skred, og dermed stengt veien. Nå er Vegvesenet ute etter mer presis varsling.

E16 ved Boge i Vaksdal mellom Bergen og Voss. Dette raset over veien gikk i slutten av mai 2015.
E16 ved Boge i Vaksdal mellom Bergen og Voss. Dette raset over veien gikk i slutten av mai 2015. Foto: Marit Hommedal/NTB Scanpix
8. des. 2022 - 13:59

Statens vegvesen inviterer til digitalt dialogmøte med de som kan levere systemer for skreddeteksjon med automatisk veistenging. Systemet skal i drift på E16 ved Bogelia i Vaksdal. Det er en svært skredutsatt strekning på europaveien mellom Bergen og Voss.

Her er det i dag skredvarsling med sensorer som stenger veien ved skred, men de har tidvis tolket regnbyger som skred. Snart skal nye systemer på plass.  

Dialogmøtet avholdes 15. desember klokka 12. Det blir først en felles sesjon på halvannen time, og deretter er det mulighet for en-til-en-møter på 30 minutter med de leverandørene som ønsker det.

Vegvesenet vil formelt ha tilbud på følgende: Etablering og drift av en dopplerradar som overvåker og varsler om flomskred, jordskred, sørpeskred og snøskred fra fjellsiden Bogelia over E16 mellom Bogetunnelen og Kjenestunnelen i Vaksdal.

Jordskred i Bogelia i Vaksdal. <i>Foto:  Statens vegvesen</i>
Jordskred i Bogelia i Vaksdal. Foto:  Statens vegvesen

Radaren plasseres på Olsneset i Osterøy og skal dekke et område som består av en 600 meter høy og cirka to kilometer bred fjellside på motsatt side av fjorden, om lag to-tre kilometer unna radaren. Som del av leveransen inngår nødvendig analyseprogram, dataflyt og -presentasjon sammen med optiske og termiske kameraer for verifisering av hendelser.

Når radaranlegget oppdager at et skred har løsnet, skal det umiddelbart føre til at E16 blir stengt ved hjelp av signal til Vegvesenets signalanlegg på strekningen. Når skredet stopper opp, skal radaren også oppdage det og gi en automatisk tolking av om skredet har truffet veien eller ikke.

Radarsystemets analyseprogram skal også automatisk kunne gjenkjenne for eksempel regnbyger, som feilaktig har blitt tolket som skred. De skal automatisk omklassifiseres fra skred til værhendelser.

For de spesialiserte kan vi nevne at oppdraget også omfatter:

  • Modbus TCP/UDP IP mot eksisterende styresystem
  • Grensesnitt mot Regobs.no (NVE) og naturfareportalen RESPONS (Statens vegvesen)
  • Detaljerte radarbilder via OPC UA mot SCADA

Statens vegvesen tar selv ansvaret for de eksisterende styresystemene som radarsystemet skal sende signaler til. Det inkluderer eksisterende signalanlegg, veibommer og skilt med tilhørende infrastruktur.

Statens vegvesen ser for seg at radarleverandøren får en driftsavtale som varer i seks år, og har opsjon på fire år til.

Byggherren ønsker rimeligvis å bruke dialogmøtet til å samle innspill fra leverandører innenfor feltet. Formålet er å finne ut mer om de tekniske mulighetene og begrensningene, og hvordan en slik kontrakt best kan settes sammen for å fungere optimalt i både bygge- og driftsfasen.

I møtet vil Statens vegvesen spesielt gå inn på disse temaene:

  • Vilkår for automatisk gjenåpning av veien etter skred som ikke når veien
  • Vilkår for automatisk omklassifisering av for eksempel regnbyger som blir tolket som skred
  • Verifisering av hendelser

Alle innspillene blir vurdert i den påfølgende prosjekteringen og ved utformingen av konkurransegrunnlaget. Statens vegvesen vil presentere en rapport som tar for seg de skredfaglige forutsetningene for anlegget.

Og etaten anslår at konkurransen for denne kontrakten kan lyses ut i slutten av mars 2023.
 
 
Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.