PROSJEKTER

Byggingen av stålkonstruksjonen til Lepsøybrua starter i høst

Skanska har tegnet kontrakt med dansk konstruksjonsfirma om byggingen av syv stålseksjoner.

Lepsøybrua blir ei 800 meter lang og 4.000 tonn høybru i stål.
Lepsøybrua blir ei 800 meter lang og 4.000 tonn høybru i stål. Ill: Statens vegvesen
21. juni 2019 - 09:49

Bladt Industries melder at de har inngått en kontrakt med Skanska Norge om å bygge Lepsøybrua i Møre og Romsdal. Brua er en del av det store Nordøyvegen-prosjektet på fylkesvei 659, som skal gi fastlandsforbindelse til Nordøyane i Sandsøy og haram kommuner - som fra neste år slås sammen med Ålesund.

Lepsøybrua vil knytte Lepsøya i Haram kommune til fastlandet, og vil bli 800 en meter lang og 4000 tonn tung høybru over skipsleia. Brua vil bestå av syv seksjoner som skal bygges av Bladt Industries fra høsten av, og leveres med lekter neste sommer.

Bladt skal utføre stålarbeidene og installasjonen av brua som vil være en del av ei betongkomposittbru.

Støpte første fundamentet

Arbeidene med fundamentene til Lepsøybrua er allerede godt i gang. Tidligere i juni ble det støpt fundament til den ene brusøyla under vann på Lepsøyrevet. Støpejobben tok i følge Vegvesenets Facebookside for bruprosjektet, 18 timer, og betongbilene måtte fraktes ut til anleggsplassen med båt.

Betongbilene måtte fraktes ut til anleggsplassen med båt, da fundamentet til den ene brusøyla til Lepsøybrua ble støpt tidligere i juni. <i>Foto:  Statens vegvesen</i>
Betongbilene måtte fraktes ut til anleggsplassen med båt, da fundamentet til den ene brusøyla til Lepsøybrua ble støpt tidligere i juni. Foto:  Statens vegvesen

Bunnplatene til senkekassene på Lepsøybrua er i ferd med å bygges i Polen, disse vil bli slept med lekter til byggeplassen, og så vil veggene til senkekassene bygges på stedet. 

Det arbeides også med å bygge steinfyllinga som skal gå ut fra fastlandet ved Skjeltene til selve brukonstruksjonen.

Monteringa av de syv hovedseksjonene til brua skal etter planen utføres i løpet av sensommeren 2020.

Hele Nordøyvegen-prosjektet skal være sluttført i 2022, og har en pris på 4,9 milliarder kroner, som delvis skal finansieres med bompenger.

 

 

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.