Fylkesvei 17 ved Kilvik  blir ofte stengt på grunn av skredfare om vinteren, til tross for at det er laget skredoverbygg her. I år og neste år skal skredsikringen utbedres og bygges ut.
Fylkesvei 17 ved Kilvik blir ofte stengt på grunn av skredfare om vinteren, til tross for at det er laget skredoverbygg her. I år og neste år skal skredsikringen utbedres og bygges ut. (Skjermdump: Google Maps)

Skredsikring av Kystriksveien

Billigst av seks: Mesta skal skredsikre fylkesvei 17

Veien skredstenges til tross for skredoverbygg. Nå skal skredsikringen utvides.

Med et tilbud på drøyt 34 millioner kroner konkurrerte Mesta ut fem andre entreprenører, og fikk kontrakten om å utbedre skredsikringen på fylkesvei 17 ved Kilvik i Meløy kommune.

Veien er allerede sikret med to skredoverbygg her, men har likevel vært stengt flere ganger på grunn av skred eller skredfare om vinteren. Oppdraget Mesta har fått kontrakt på, handler dels om å forlenge skredoverbygg, dels om å utbedre sikringstiltakene rundt overbyggene.

Ved det ene overbygget skal det rettes ut en skarp kurve i skredløpet, en skogsvei som går inn i skredløpet skal fjernes, det skal bygges en skredvoll i skredløpet, og høyden skal økes på ledevollen over skredoverbygget.

Ved det andre skredoverbygget skal det bygges en ny ledevoll, i tillegg til at høyden på den eksisterende vollen skal økes. I tillegg skal selve skredoverbyget forlenges med 30 meter mot øst.

Ferdig vinteren 2020/2021

Byggeleder Roar Hunstad forteller til Veier24 at byggearbeidene vil starte i juli-august, og fortsette til snøen kommer. Etter et vinteropphold, vil arbeidene starte opp igjen våren 2020, og så regner man med å være ferdig i oktober-november, slik at veistrekningen fra og med vinteren 2020-2021 vil være bedre sikret mot snøskred.

Fylkesvei 17 i Kilvik er en del av den såkalte Kystriksveien (og kalles fremdeles det, selv om den ble omklassifisert til fylkesvei ved regionreformen i 2010) i Nordland, og har en nokså stor turisttrafikk om sommeren. Veistrekningen ligger mellom tettstedene Halsa og Glomfjord, og har en del tungtransport. ÅDT på strekningen er 600.

Seks entreprenører hadde levert inn tilbud på jobben. De varierte mellom drøyt 34 millioner og knappe 56 millioner kroner, og fordelte seg slik:

Entreprenør Tilbudssum eks. mva.
Mesta 34.087.565,30
Consto Anlegg Nord 38.198.669,96
Contexo 39.542.138,70
HAK Entreprenør 41.292.002,00
Moldjord Bygg og Anlegg 44.559.216,31
Bertelsen og Garpestad 55.955.392,00

Forsiden akkurat nå