Her kommer tunnelportalen i Torsbuåsen på nye E18 i Arendal. Gamle E18 i forgrunnen. Portalen er trukket flere meter bakover inn mot åsveggen. Og den nye vegbanen blir liggende nesten i samme høyde som gamleveien i stedet for 4,5 meter lavere.
Her kommer tunnelportalen i Torsbuåsen på nye E18 i Arendal. Gamle E18 i forgrunnen. Portalen er trukket flere meter bakover inn mot åsveggen. Og den nye vegbanen blir liggende nesten i samme høyde som gamleveien i stedet for 4,5 meter lavere. (Foto: Thor Søndenaa)

Arendal kommune med tilsynssak mot Nye Veier

Arendal kommune oppretter tilsynssak mot Nye Veier AS i forbindelse med byggingen av ny E18 Tvedestrand – Arendal.

Kommunen ønsker å se på om Nye Veier har etterlevd bestemmelsene i Plan- og
bygningsloven på strekningen Torsbuåsen – Harebakken rett før krysset til Arendal. Dette
bekrefter juridisk rådgiver i Arendal kommune, Anette Frantzen Brekke.

– Kommunen har plikt til å følge Plan- og bygningsloven og må undersøke om der er gjort overtredelser av denne, sier hun.

Hevet tunnelportal med 4,5 meter

Striden mellom kommunen og Nye Veier handler bl.a. om at Torsbuåsen tunnelportal er
hevet med 4,5 meter og trukket litt tilbake i forhold til opprinnelig plan. Opprinnelig var den nye vegen der lagt flere meter lavere enn gamle E18 som skulle være en støyvoll når den blir liggende som ny fylkesveg. Med hevingen vil den nye vegbanen komme nesten i høyde med gamleveien.

Slik vil både støy- og terrengforhold bli endret i forhold til opprinnelig plan. Det hersker
uklarhet om hvorvidt støymålinger med tilhørende beregninger er gjort ut fra den opprinnelige plasseringen av veibanen eller den som er hevet.

Denne sammen med flere andre ikke-varslede endringer har skapt heftige reaksjoner i det politiske miljøet i Arendal. Nye Veier erkjenner at kommunen burde vært bedre informert før de fysiske arbeidene ble igangsatt.

Nabo til E18-anlegget, professor Theis Theisen fant fram til utførte endringer på veganlegget i forhold til reguleringsplanene. Foto:  Thor Søndenaa

En av naboene til den nye vegen, professor ved Institutt for økonomi ved Universitetet i Agder, Theis Theisen, hevdet i et leserinnlegg i Agderposten i juni i år at Nye Veier ved flere anledninger har gått ut over lovens bokstav i forbindelse med byggingen av veganlegget og ført Arendal kommune bak lyset.

Etter et møte mellom Theisen og kommunen, gikk det en henvendelse fra kommunen ved rådmann Harald Danielsen til Nye Veier der det ble bedt om en skriftlig redegjørelse for utførte endringer.

LES OGSÅ: Det enkleste er ikke alltid det beste

Har handlet med de beste intensjoner

Den nye parsellen av E18 ble opprinnelig påbegynt av Statens Vegvesen og overført til Nye Veier 01.01.2016.

De skriver blant annet i sitt tilsvar til kommunen:

Rådmann i Arendal, Harald Danielsen. Foto:  Arendal kommune

«De påbegynte endringene i E18 Tvedestrand – Arendal er gjort som tekniske optimaliseringer og justeringer for å få et bedre veisystem. Dette er både i henhold til vanlig praksis og vedtatte bestemmelser. Alle endringene er påbegynt med de beste intensjoner om å få et tryggere, sikrere og bedre veisystem i tilknytning til utbyggingen av E18 Tvedestrand – Arendal».

Kommunen har nå bedt Nye Veier om ytterligere presisering av informasjon gitt i tilsvaret, bekrefter kommunalsjef for kultur, infrastruktur og utvikling i Arendal kommune, Geir Skjæveland. Flere møter er også avholdt og skal avholdes mellom de to partene.

Irreversible

Har Nye Veier hatt en handlingsfrihet innenfor det vedtatte planverket? Eller skulle de søkt særskilt om endringer i reguleringsplanen for noen av endringene?

Flere av endringene er av en slik karakter at de er irreversible. En pålagt stans av
anleggsarbeidene mens undersøkelsene pågår, vil ha dramatiske følger for framdrift og
åpningsdato på det nye veganlegget. Kommunen har derfor et begrenset handlingsrom overfor Nye Veier med tanke på reaksjoner i fall der blir påvist uregelmessigheter.

LES OGSÅ: Første utbyggingsprosjektet til Nye Veier AS er vedatt

Forsiden akkurat nå