E6 STORHOVE-ØYER

AF Gruppen sikret seg storjobben for ny E6 mellom Storhove og Øyer

Nye Veier har valgt AF Gruppen og Norconsult for utbygging av ny vei på E6-strekningen Storhove-Øyer i Innlandet

Kryssing av Dovrebanen slik det er tenkt på strekningen E6 Storhove-Øyer.
Kryssing av Dovrebanen slik det er tenkt på strekningen E6 Storhove-Øyer. Illustrasjon: Norconsult
31. mars 2023 - 10:08

Den nesten ti kilometer lange strekningen inkluderer blant annet en 2,7 kilometer lang toløpstunnel og omtrent fem kilometer med utvidelse og gjenbruk av eksisterende vei, skriver Nye Veier i en pressemelding.

Prosjektet har en kontraktsverdi på 1,8 milliarder kroner eksklusive opsjoner og mva.

  <i>Illustrasjon:  Nye Veier</i>
  Illustrasjon:  Nye Veier

– Hensikten med prosjektet er å bidra til økt trafikksikkerhet, bedre trafikkavvikling og stimulere til vekst og utvikling i Innlandet. Nå ser vi frem til å komme i gang med arbeidene sammen med AF Gruppen og Norconsult på det første delprosjektet på utbyggingen av E6 Moelv-Øyer, sier Anette Aanesland, adm. dir. i Nye Veier, i meldingen.

Kontraktsarbeidet omfatter totalentreprise med prosjektering, bygging og garantiansvar.

– Det har vært en god konkurranse i prosjektet og fem entreprenører ble prekvalifisert for tilbudsfasen. AF Gruppen er en sterk og solid aktør i anleggsnæringen, og vi har store forventninger til samarbeidet på Storhove-Øyer de neste årene, sier Aanesland.

De fem entreprenørene ble prekvalifisert i fjor sommer.

I mai 2021 så det ut til at den spanske entreprenøren Obrascón Huarte Lain skulle få oppdraget, men noen måneder senere ble det klart at entreprenøren trakk seg.

I mars 2022 lyste Nye Veier ut kontrakten på nytt.

Mye gjenbruk

Prosjektet baseres på høy grad av gjenbruk av dagens E6, inkludert gjenbruk av eksisterende kryss ved Ensby og bru på Midtskog. Veiprosjektet bidrar også til cirka 40 dekar med nydyrket areal og at rundt 4,5 kilometer med tofelts vei i dagen fjernes og tilbakeføres til opprinnelig natur.

– Det er et stort pluss for prosjektets klimagassutslipp at vi ved å bygge tunnel får tilbakeført cirka 45 dekar til opprinnelig natur. Tunnelen bidrar også til at tettstedet Fåberg blir kvitt støyen fra veien, sier Aanesland.

I oppdraget til AF Gruppen og Norconsult inngår også bygging av 4,5 kilometer med ny gang- og sykkelvei, etablering av viltgjerde som dekker både E6 og jernbanen, ny kommunal vannledning gjennom tunnelen for å styrke vannforsyningen i området og ras- og skredsikringstiltak i det bratte terrenget på østsiden av E6.

Delstrekningen Storhove-Øyer skal stå ferdig innen utgangen av 2026 og det er forventet anleggsstart i løpet av sommeren i år.

Bergsprengningsleder Jan Erik Neergård i Hæhre Entreprenør fyrer her av av sin 300. salve i Åstunnelen.
Les også

Én million kilo sprengstoff gikk med for å lage hull til ny E6-tunnel

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.