Dagens E6 langs Mjøsa.
Dagens E6 langs Mjøsa. (Foto: Nye Veier)

Nå har Nye Veier lyst ut E6 Storhove-Øyer på nytt

Sluttdato er satt til 1. juli 2026.

Nå har Nye Veier lyst ut den nye konkurransen om totalentrepriseen på prosjektering, bygging av og garantiansvar for ny motorvei på E6 mellom Storhove og Øyer.

Strekningen er på totalt 9,6 kilometer, og omfatter bygging av rundt 4,4 kilometer ny firefelts motorvei (veibredde: 20 meter) inkludert Fåbergtunnelen på cirka 2,7 kilometer. Prosjektet omfatter også breddeutvidelse og oppgradering av cirka 2,7 kilometer, og oppgradering av ytterligere 2,5 kilometer.

Verdien er anslått til 1,7 milliarder kroner.

E6 skal i hovedsak bygges som ny vei fra parsellstart i sør og til Ensby, mens den fra Ensby-området skal utvides med en bredde som tilfredsstiller H2-Standard. Her har E6 i dag en ÅDT på cirka 11.000. Fra overgangsbru Midtskog på dagens E6, er veien bygd som smal firefelt med bredde på cirka 16 meter. Fra Midtskog skal det byttes rekkverk, lysarmatur og master, samt re-asfalteres.

Fåbergtunnelen med to løp har noe krevende påhuggsområder.

Pris teller 60 %

 

Nye Veier legger opp til at kvalitetskriteriene vektes slik:

  • Gjennomføring: 30 %
  • Kostnadsoptimalisering: 10 %
  • Pris: 60 %

Sluttdato er 1. juli 2026.

Nye Veier planlegger å plukke ut mellom tre og fem leverandører som skal forhandle og konkurrere om oppdraget.

Entreprenørene skal vise til referanseprosjekter hva angår bygging og prosjektering. De vurderes slik:

  • Tre anleggsprosjektreferanser vektes med 80 %
  • To prosjekteringsreferanser vektes med 20 %

De tre til fem leverandørene som oppnår høyest samlede poengsum på bør-kravene blir invitert til å levere tilbud. Det endelige antallet leverandører som blir invitert til trinn 2 avgjøres av Nye Veier. Dersom det ikke er minst tre kvalifiserte leverandører, forbeholder Nye Veier seg retten til å invitere to leverandører.

Planlagt tilbudsfrist for første tilbud er 9. september. Så blir det forhandlings- og evalueringsfase frem til 25. november.

Leverandører som velges ut til trinn 2 og som deltar uten å bli tildelt kontrakt, vil kunne kreve en kompensasjon for deltakelse på 7,5 millioner kroner.

Frist for å melde seg på i konkurransen er 25. april.

Les også

Forsiden akkurat nå