6,5 km åpnes i dag: Enda mer ferdig vei på Fosen

Det har gått radig, og nå er sluttstrek satt for denne nye fylkesveien i Trøndelag.

Nordre del av fylkesvei 717 med utsyn sørover. Her går veien i jomfruelig terreng
Nordre del av fylkesvei 717 med utsyn sørover. Her går veien i jomfruelig terreng Foto: Trøndelag fylkeskommune
Bjørn Olav Amundsen
29. nov. 2023 - 10:21

I fjor skrev vi om fylkesvei 717 Sund–-Bradden med totalt 6,5 kilometer ny vei. Det er siste prosjekt i Fosenveiene.

Johs J. Syltern ble tildelt prosjektet til en pris på vel 200 millioner kroner sommeren 2021, og det var opprinnelig tenkt at arbeidene skulle pågå til høsten 2023, med sluttfrist i november. Men slik gikk det ikke.

Brua var en del av riksveinettet fram til 1940.
Les også

Sjeldent oppdrag: Denne brua fra 1843 må forsterkes – uten at det synes

Tidlig ferdig

Rett før jul 2022 kunne byggherre og entreprenør feire åpningen av 4,5 kilometer ny vei. Og av det som gjensto regnet Syltern med å være ferdig med i god tid før sluttfristen.

Havard Ellingsen <i>Foto:  Trøndelag fylkeskommune</i>
Havard Ellingsen Foto:  Trøndelag fylkeskommune

Arbeidene på strekningen Skaret-Bradden fortsatte gjennom vinteren og fram mot sommeren 2023. Det som da gjensto var masseutskifting, stikkrenner og siste del av veien, rundt 1,5 kilometer strekning lengst sør i prosjektet. Samt ferdigstilling av fylkesvei 718, hvor entreprenøren har sprengt ut alt fjell, men veioppbyggingen gjenstår.

– Nå er nye 1,5 kilometer fylkesvei ferdig, samt litt gang- og sykkelvei og noen sideveier med nye kryss, forteller byggeleder Håvard Ellingsen i Trøndelag fylke.

Samt 3,2 nye kilometer på fylkesvei 718, der et smalt, bratt og svingete veiparti er blitt rettet ut og hvor steinmassene er brukt på fylkesvei 717.

Fornøyde og veldig glade

Fylkesvei 717 i Skaret, med utsyn nordover. <i>Foto:  Trøndelag fylkeskommune</i>
Fylkesvei 717 i Skaret, med utsyn nordover. Foto:  Trøndelag fylkeskommune

– Prosjektet har gått bra. Vi har arbeidet i trafikkert areal, og det påvirker oss og vi påvirker trafikk. Så utfordringene med trafikken har vært det mest krevende. Det har ikke vært noen særlige tekniske utfordringer, sier han.

– Nå er vi fornøyde og veldig glade for å kunne åpne hele det nye veinettet. Og det vil jeg tro publikum er også, sier han.

Mye av fylkesvei 717 ble altså tatt i bruk allerede i fjor, siden det ga stor samfunnsnytte å kunne sette på trafikk på den strekningen som faktisk var godt kjørbar og ferdig for trafikk. Og i høst ble resten av 717 og 718 tatt i bruk med redusert fartsgrense.

Og 30. november, som også er sluttfristen, er det åpningsmarkering for de nye veiene.

– Det har vært godt samarbeid med Syltern fra start til slutt, sier Ellingsen.

Fylkesvei 717 nordover mot Sund. Denne delen åpnet i fjor. <i>Foto:  Trøndelag fylkeskommune</i>
Fylkesvei 717 nordover mot Sund. Denne delen åpnet i fjor. Foto:  Trøndelag fylkeskommune

Blir nok dyrere enn beregnet

Kontraktssummen var på rundt 205 millioner kroner for det hele, men lønns- og prisstigningen i byggeperioden har vært kraftig: Ellingsen regner med over 20 prosent. Dessuten ble det en del mer masseflytting enn beregnet. Oppgjøret er ikke ferdig, men det hele blir nok dyrere enn beregnet. Fylkesvei 718 er for øvrig et spleiselag sammen med Indre Fosen kommune.

– Det har vært et langvarig prosjekt. Vi vil takke bilistene for tålmodigheten, og håper sluttprodukt står til forventningene, sier Ellingsen.

– Ingen overraskelser

Vis mer

– Prosjektet har gått bra, det. Det var et svært godt gjennomarbeidet prosjekt fra før. Ingen overraskelser. Noen spesielle tiltak har det vært, for eksempel med noen lettfyllinger, men ikke mye, sier Sylterns prosjektleder Roar Sjøbakk.

– Så vi er godt fornøyde, særlig med at vi fikk med fylkesvei 718, og kunne se det i sammenheng og utnytte ressursene, sier han.

 

Park- and ridekrysset med Rissa sentrum i bakgrunnen. Her er veien stabilisert på grunn av kvikkleire. <i>Foto:  Trøndelag fylkeskommune</i>
Park- and ridekrysset med Rissa sentrum i bakgrunnen. Her er veien stabilisert på grunn av kvikkleire. Foto:  Trøndelag fylkeskommune
Med hydrogenskip kan norske verft ta en ledende rolle globalt. Fungerer båtene på den røffe norskekysten, fungerer de hvor som helst i verden, skriver Ingebjørg Telnes Wilhelmsen i bransjeforeningen Norsk Hydrogenforum .
Les også

Staten må bidra til nullutslipps-hydrogenbåter nå

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.