Zeekit digitaliserer Veidekke Asfalt

Zeekit og Veidekke Asfalt er i gang med et stort digitaliseringsprosjekt. Nå skal hele Veidekke Asfalt ta i bruk en ny digital løsning fra Zeekit.

Systemkonsulent Karoline Grunvold hos Zeekit
Systemkonsulent Karoline Grunvold hos Zeekit Foto: Zeekit
Jarle SkoglundJarle SkoglundJournalist
13. apr. 2021 - 12:15

Etter flere år med utvikling jobber Veidekke Asfalt og Zeekit med full utrulling av digitaliseringsprosjektet. Gjennom sesongen og utover i 2022 vil arbeidet intensiveres, målet er at hele Veidekke Asfalt skal over på det nye digitale systemet.

– Veidekke er en av de største aktørene på asfalt i Norge, og det er mange hundre transportører, mange asfaltverk og ansatte over hele landet som blir involvert. Vi er stolte av å bidra til å gjøre arbeidshverdagen enklere for Veidekke Asfalt, og takker for tillitten, sier Robert Bengtsson-Fosen.

Et omfattende utviklingsarbeid

Driftsdirektør Robert Bengtsson-Fosen i Zeekit. <i>Foto: Zeekit</i>
Driftsdirektør Robert Bengtsson-Fosen i Zeekit. Foto: Zeekit

Siden 2019 har Zeekit jobbet målrettet for å utvikle en digital løsning for asfaltbransjen, sammen med Veidekke Asfalt og de andre aktørene som er involvert.

– Dette har vært et stort og omfattende utviklingsprosjekt. Utviklerne våre har jobbet tett med de som faktisk har skoa på, det betaler seg. For oss er det viktig å bruke tid på implementering, opplæring og testing for å skape trygghet til systemet. Når vi nå ruller dette ut, vet vi at det gir et godt resultat, sier Bengtsson-Fosen.

Det har vært gjennomført flere pilotprosjekter i tett samarbeid med Veidekke og de andre aktørene i verdikjeden, over store deler av landet.

– Systemet må kunne håndtere prosessen om asfalten hentes på en vanlig asfaltfabrikk, et mobilt asfaltverk eller for eksempel på havna fra båttransport, sier Driftsdirektør Robert Bengtsson-Fosen. Det har også vært viktig for prosjektet å inkludere personell i alle roller, legger Bengtsson-Fosen til.

Digitalisering gir kontroll og effektivitet

Systemet gjør at entreprenør, transportsentralen og bileier til enhver tid har full kontroll på hva som er gjort, dermed blir arbeidet mer transparent. Løsningen dekker hele kjeden av asfalteringen: fra bestilling av transport, automatisk registrering av tid og km under selve transporten, digital vektdata, data fra utlegger, godkjenning og attestasjon, kontroll og analyse, samt fakturagrunnlag. Det blir også enklere å styre prosjektene gjennom dagen, fordi aktørene samhandler i ett system der aktiviteten oppdateres i sanntid.

– Samhandling er utrolig viktig for asfaltering, hvis det for eksempel skulle bli forsinkelse i transporten av asfalt, kan utlegger se det i systemet, og redusere hastigheten. Det gir bedre kvalitet på sluttproduktet og det gir en bedre økonomi for entreprenør, sier Bengtsson-Fosen.

Stort potensial

Veidekke Asfalt er foreløpig den første store asfaltentreprenøren som har tatt i bruk systemet, men løsningen er allerede tatt i bruk av transportsentraler over store deler av landet. Veidekke har i mange år brukt Zeekit sine digitale løsninger i alle sine drift- og vedlikeholdskontrakter. De har nå tatt steget videre for å digitalisere asfaltvirksomheten sin, og Zeekit ser store muligheter i resten av asfaltbransjen.

– Nå er vi spent på hvordan resten av bransjen reagerer, vi tror dette er en løsning som kan være relevant for mange av entreprenørene, avslutter Bengtsson-Fosen.

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.