Venter på at også fylker og kommuner krever utdanning av montører av veirekkverk

– Et feil installert eller plassert rekkverk utgjør en ulykkesrisiko og gir en falsk følelse av sikkerhet, sier Geirr Tangstad-Holdal, daglig leder i TSF.

Kompetanse ved oppsetting, drift, vedlikehold og kontroll av rekkverk bidrar til å heve kvalitetet på disse livreddende sikkerhetstiltakene.
Kompetanse ved oppsetting, drift, vedlikehold og kontroll av rekkverk bidrar til å heve kvalitetet på disse livreddende sikkerhetstiltakene. Foto: Trafikksikkerhetsforeningen
Jarle SkoglundJarle SkoglundJournalist
4. aug. 2022 - 13:21
Riktig montert og vedlikehold rekkverk er med på å redde liv når ulykken først skjer, sier Geirr Tangstad-Holdal, daglig leder i TSF. <i>Foto:  </i>
Riktig montert og vedlikehold rekkverk er med på å redde liv når ulykken først skjer, sier Geirr Tangstad-Holdal, daglig leder i TSF. Foto:  

– I Norge har det fram til i 2021 ikke vært noe krav til utdanning av montører av rekkverk. Trafikksikkerhetsforeningen (TSF) ønsker slike krav, og vi vil ta initativet til at det blir innført for alle som er involvert i prosessene med rekkverk, helt ned på kommunalt nivå, sier lederen Geirr Tangstad-Holdal.

Avdekket kompetansebehov

Vegtilsynet avdekket i 2018 og 2019 en rekke kritiske feil på rekkverk langs riksveiene, og de vurderte da at manglende kompetanse kunne være en medvirkende årsak til at rekkverkene ikke var tilstrekkelig trafikksikre.

I februar 2020 arrangert Trafikksikkerhetsforeningen det første kurset i vei- og brurekkverk for rundt 30 deltakere.

Siden den gang har over 600 personer deltatt på kurset i to eller flere av de fire modulene som TSF har laget i nært samarbeid med Statens vegvesen.  

Venter på fylkene og kommunene

- Vi er glad for at Statens vegvesen fra og med 31. mars 2021 stilte krav i konkurransegrunnlaget om at entreprenør som monterer rekkverk på riksveier skal ha gjennomgått kurs for vei- og brorekkverk, sierer Tangstad-Holdal. 

Nå håper TSF at også fylkeskommunene og kommunene stiller de samme kravene når de utlyser sine konkurransegrunnlag på henholdsvis fylkesveiene og på de kommunale veiene.

Mange detaljerte krav

Feil og mangler ved rekkverk er mange ganger medvirkende årsaker til at ulykkene blir alvorlige ulykker. <i>Foto:  TSF</i>
Feil og mangler ved rekkverk er mange ganger medvirkende årsaker til at ulykkene blir alvorlige ulykker. Foto:  TSF

Rekkverksnormalen og de to veilederne som til sammen utgjør regelverket for rekkverk i Norge er veldig omfattende og detaljert. De inneholder mer informasjon enn de fleste andre håndbøker, og har veldig mange detalj-krav. Mange av kravene er i tillegg veldig avhengige av stedlige forhold, mener den daglige lederen i Trafikksikkerhetsforeningen.

Rekkverksnormalen forutsetter i mange tilfeller at rekkverket skal monteres opp på ny vei etter dagens standard.

– Men realiteten er at mye av det som blir montert i Norge i dag blir montert på eksisterende vei der forutsetningene er ganske annerledes enn det som er lagt til grunn i normalen. Dette stiller store krav til kompetanse hos de som skal ta de rette valgene for at vi skal få trygge veier. Valg som kan bety forskjellen mellom liv og død, sier Geirr Tangstad-Holdal.

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.