Prosjektleder Åge Brudeseth i traseen hvor ny E16 skal bygges.
Prosjektleder Åge Brudeseth i traseen hvor ny E16 skal bygges. (Foto: Bjørn Olav Amundsen)

Inviterer entreprenørene til del 2 av E16 forbi Jevnaker

Statens vegvesen lyser nå ut parsellen E2 Åsbygda-Olum på strekningen E16 Eggemoen-Olum.

– De 12,5 kilometrene i del 2 har ganske mange konstruksjoner, 15-16 stykker, inkludert ei lang bru på 250 meter. Vårt ønske om å optimalisere byggingen er litt av årsaken til at vi legger opp til totalentrepriser, sa Vegvesenets prosjektleder Åge Brudeseth til Våre Veier i mai 2018.

Tre entreprenører skal plukkes ut til å være med på konkurransepreget dialog.

Ei drøy mil

Vegvesenet beskriver kontraktsarbeidet slik: Prosjektering og bygging av E16 mellom profil 2600 (Åsbygda) til cirka profil 12950 ved Olum. På strekningen skal det etableres en H5-veg med forbikjøringsfelt på fire steder. Vegen skal i hovedsak bygges som tofeltsveg med midtdeler og tre- eller firefeltsveg med midtdeler avhengig av plasseringen av forbikjøringsfeltene.

Opsjon: Busslommer

Det er en opsjon i prosjektet. Den dreier seg om å bygge fire holdeplasser for buss: tre doble busslommer (en på hver side av vegen) og en ensidig busslomme/snuplass langs eksisterende E16, på strekningen fra Olum ned til fylkesveg 2 Klinkenbergveien. Busslommer skal etableres med opphøyet venteareal (plattform) hvorav tre av disse skal ha leskur, samt at venteareal og krysningspunkt skal belyses. Bussholdeplassene er under regulering og det antas vedtak på reguleringsplanen innen høsten 2019.

Frist for å melde sin interesse er 21. mars. En drøy måned senere vil Vegvesenet sende ut invitasjon til å gi tilbud eller invitasjoner til utvalgte leverandører om å delta.

Arbeidene er beregnet å starte i januar 2020. Ferdigstilling er satt til 1. april 2022.

 

LES OGSÅ: PNC skal bygge ny E16 forbi Jevnaker for 463 millioner kroner

Forsiden akkurat nå