Vegvesenet vil gi Bravida rekordkontrakt

Hvis ingen benytter seg av klageretten, kan Bravida snart sikre seg den største elektrokontrakt som noen gang er inngått på et norsk veganlegg. Arbeidet skal utføres i Eiganes- og Hundvågtunnelen. Kontraktsummen blir 267,314 millioner kroner.

Bravida skal utføre elektro- og SRO-installasjonene i Eiganes- og Hundvågtunnelen hvis ingen klager på Vegvesnets innstilling innen 1. desember. Bildet viser nordre portal i Eiganestunnelen før den ble fylt igjen.
Bravida skal utføre elektro- og SRO-installasjonene i Eiganes- og Hundvågtunnelen hvis ingen klager på Vegvesnets innstilling innen 1. desember. Bildet viser nordre portal i Eiganestunnelen før den ble fylt igjen. Bilde: Anders Haakonsen
23. nov. 2016 - 01:44

Klagefristen går ut 1. desember. Konkurransen er utrolig jevn jevn. Da anbudene ble åpnet, var det mindre enn fire promille som skilte de to laveste. Nest lavest lå Roxell Group fra Stavanger som ville ha 268,369 millioner kroner for jobben.

Dette firmaet har inntil videre Norges største elektrokontrakt på vegsektoren. Den ble signert i april i år og er på 258 millioner kroner. Den gjelder elektro- og SRO-installasjoner i Ryfylketunnelen, som inngår i samme prosjekt som Eiganes- og Hundvågtunnelen.

Eiganestunnelen blir 3,7 km lang. Den skal lede E39 utenom Stavanger sentrum. Hundvågtunnelen er en 5,6 km lang undersjøisk tunnel som inngår i Ryfast (Ryfylkes fastlandsforbindelse). Begge tunnelene får to løp.

Oppdraget som Bravida får hvis ingen klager, omfatter blant annet legging av 469 km kabler,  35 km jordledninger, 3 900 lysarmaturer, 840 ledelys, 190 nødstasjonskap, 22 UPS, 560 fullgrafiske skilt, 450 belyste opplysningsskilt, 240 overvåkningskameraer, 11 hovedfordelinger og 11 nødstømsfordelinger. Norconsult har utført prosjekteringen.

Vegvesenet regner med gjennomslag i Eiganestunnelen innen året er omme. I løpet av neste år blir Hundvågtunnelen ferdigsprengt.

Hovedentreprenørene må være ferdige med sitt arbeid høsten 2018. I april året etter må også elektroentreprenøren være ferdige. Deretter følger en omfattende testing av utstyret. Høsten 2019 blir både Eiganestunnelen og Ryfast tatt i bruk, hvis alt går som det skal.

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.