Bussholdeplassen ved Lillo Terrasse er én av de fem holdeplassene langs Ring 3 som skal oppgraderes. Her er arbeidet i gang.
Bussholdeplassen ved Lillo Terrasse er én av de fem holdeplassene langs Ring 3 som skal oppgraderes. Her er arbeidet i gang. (Foto: Amir Hasic/Statens vegvesen)

Vegvesenet oppgraderer holdeplasser langs Ring 3 i Oslo

Fem bussholdeplasser på Ring 3 i Oslo skal får en høystandard oppgradering. Det gjelder også Mortensrudkrysset holdeplass ved E6. Alt skal stå ferdig i månedsskiftet juni-juli.

De fem holdeplassene som skal oppgraderes langs Ring 3 i Oslo er Lillo Terrasse, Nydalen, Husebyveien og Montebello øst og vest. Mortensrudkrysset holdeplass langs E6 skal også bygges om.

Bedre trafikksikkerhet

Oppgraderingen av holdeplassene skal øke trafikksikkerheten for både bussjåfører, reisende og bilister på Ring 3. Det skal bli enklere for bussjåførene å bruke holdeplassene, de reisende skal få et sikrere og bedre tilbud som gjør reisen enklere, og trafikkflyten på Ring 3 skal generelt bli bedre.

– Dagens holdeplasser har for kort inn- og utkjøringslengde for bussene, og noen steder må bussene bryte sperrelinjen i kjørebanen for å betjene holdeplassene. Dette skaper farlige situasjoner for den øvrige trafikken på Ring 3. Det er heller ikke plass til to busser på holdeplassene med dagens løsning, sier byggeleder Amir Hasic i Statens vegvesen i en pressemelding.

Høy standard

De seks bussholdeplassene blir forlenget slik at to busser kan stoppe der samtidig. Holdeplassene får universell utforming. Det blir montert bedre belysning og nye leskur med skjermer med sanntidsinformasjon. Ved alle holdeplassene blir det bygd sykkelparkering.

Det er Østlandske Vei og Betong som oppgraderer holdeplassene på oppdrag for Statens vegvesen.

Nydalen bussholdeplass langs Ring 3 er én av fem holdeplasser som Statens vegvesen oppgraderer. Foto: Amir Hasic/Statens vegvesen

Anleggsarbeider fra april til juli

Oppgraderingsarbeidet pågår i perioden 3. april til 30. juni. Først ut er holdeplassen ved Lillo Terrasse, der arbeidet allerede er i gang, deretter blir de andre holdeplassene tatt i tur og orden utover våren og forsommeren.

Det meste av arbeidet blir gjort på dagtid, men skal ikke påvirke trafikken på Ring 3 nevneverdig. I noen få tilfeller må et kjørefelt sperres for å få jobben gjort, men det blir om natta.

Les også

Forsiden akkurat nå