E39 MYRMEL-LUNDE

Vegvesenet om E39 Myrmel-Lunde: - Uriktige påstander fra B&G

Prosjektlederen til Veier24: – Vi kjenner oss ikke igjen i flere av påstandene fra B&G.

Svein Reidar Dale er Vegvesenets prosjektleder for E39 Myrmel-Lunde.
Svein Reidar Dale er Vegvesenets prosjektleder for E39 Myrmel-Lunde. Foto: Statens vegvesen
12. apr. 2021 - 15:50

I går kunne Veier24 fortelle om at Vegvesenet trekker kontraktstildelingen for det nye prosjektet E39 Myrmel-Lunde. Det skjer etter en klage fra arbeidsfellesskapet Metrostav Norge/Bertelsen & Garpestad, som deltok i konkurransen.

Veier24 har bedt prosjektleder Svein Reidar Dale i Vegvesenet om å kommentere opplysningene i pressemeldingen fra Bertelsen & Garpestad (B&G). Han sier blant annet dette i en epost til Veier24: – Det er framsatt uriktige påstander mot Statens vegvesen som ikke kan stå ukommentert, skriver Dale.

Vegvesenets prosjektleder ønsker å knytte følgende kommentarer til opplysningene i pressemeldingen:

  • Om at «Evalueringen var basert på usaklig og diskriminerende skjønnsutøvelse. Tildelingsbeslutningen var dermed i strid med de grunnleggende kravene i anskaffelsesloven § 4»: – Vi kan i etterkant se at ordlyden (utenlands arbeidskraft/lokal forankring) i tildelingen var uheldig, men dette må sees i sammenheng med vurderinger knyttet til robustheten sett i lys av Covid-19, skriver Dale.
  • Om at «Evalueringen var vilkårlig, preget av faktiske feil og uten faglig forankring. Også det i strid med lovens § 4.»: – Dette er en ubegrunnet påstand som SVV ikke kjenner seg igjen i, ifølge prosjektlederen.
  • Om at «Det er uklart hvorvidt Birkeland det hele tatt oppfyller kvalifikasjonskravene som er stilt i konkurransegrunnlaget.»: – I henhold til SVV sine vurderinger basert på konkurransens kriterier, så er Birkeland en av de kvalifiserte tilbyderne, skriver han.
Klagesaken dreier seg om en minikonkurranse for bytte av skinner og smådeler på Bergensbanen. Her sveising av skinner i nærheten av Sandvika.
Les også

Bane Nor skulle bytte skinner – slurvet med å lese tilbudet og ble felt

Uriktig framstilling

Når Øyvind Langemyr i B&Gs pressemelding viser til at det i evalueringen av tilbudene gjennomgående var lagt betydelig vekt på leverandørenes tilhørighet og nasjonalitet, så er dette uriktig framstilt, ifølge Dale.

– Det er mange ulike faktorer som har blitt vurdert i samband med innleverte tilbud. Tilhørighet og nasjonalitet er ikke en del av disse. Derimot er håndtering av Covid-19 en del av tildelingskriteriene, skriver han til Veier24.

I pressemeldingen skriver B&G blant annet at «Samtidig ble Metrostav/B&G ilagt betydelig poengtrekk fordi deler av tunnelarbeidene er tenkt utført med utenlandsk arbeidskraft».

Dale har denne kommentaren til Veier24: – Det er ingen av tilbyderne som har fått poengtrekk i vurderingene av kriteriet K2, K3 og K4. Ut over de krav som er stilt i kontrakten, er det kun gitt poeng for den merverdi tilbyder presenterer innenfor det enkelte kriterier.

Når Øyvind Langemyr hevder at poenggivningen til Vegvesenet på flere punkter framstår som tilfeldig og uten faglig forankring, blant annet i vurderingen av tilbudt prosjektleder (K2.1) og vurderingen av leverandørens plan for modellbasert prosjektering og gjennomføring (K3), så har Dale dette å si: – Dette er en påstand fra Metrostav/B&G som ikke er dokumentert og som SVV ikke kjenner seg igjen i.

Ifølge Svein Reidar Dale vil Vegvesenet sende ut en ny meddelelse om tildeling innen kort tid.

Dette er batteriproduktet, LFP i såkalt «posecelle»-format, som Freyr lager ved testfabrikken i Mo i Rana.
Les også

Freyr: Gjennombrudd i Mo i Rana

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.