FERGER

Vegvesenet mener fergeladerne er upraktiske, dyre og lite driftssikre

Leverandørene svarer med å etterlyse en standard.

Den helelektriske fergen Ampere ved kai i Oppedal før avreise til Lavik i Sognefjorden i fjor sommer.
Den helelektriske fergen Ampere ved kai i Oppedal før avreise til Lavik i Sognefjorden i fjor sommer. Foto: Heiko Junge/NTB Scanpix
6. mars 2020 - 12:56

Statens vegvesen mener ladeløsningene for elektriske ferger er upraktiske, dyre og lite driftssikre.

Forsinkelser og avlyste avganger skyldes i stor grad mekaniske problemer og vanskelig vedlikehold, mener Vegvesenets Anders Sæternes.

– Det er fortsatt behov for teknologisk utvikling gjennom hele kjeden fra strømnettet til ferge, sier Sæternes til Skipsrevyen.

300 kaier tar imot ferger med behov for lading. Kostnader knyttet til drift av elferger er en av grunnene til at fergeprisene har økt og at fergepassasjerene har gjort opprør flere steder langs kysten i vinter.

På årets Maritime Battery Forum i Sandefjord svarte leverandørene Vegvesenet med å etterlyse en standard og et tydeligere eierskap til ladestasjonene.

Sæternes mener imidlertid at utviklingen har kommet altfor kort til at man kan sette en slik standard.

– Vi må ha flere resultater fra flere ulike leverandører over tid, sier han.

Hydrogenfergene skal ha plasss til 120 biler, 12 vogntog og 599 passasjerer.
Les også

Norske Myklebust skal bygge verdens største hydrogenferger: – Den satt langt inne

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.