Vegvesen-ansatt anmeldt etter å ha gitt uriktige opplysninger til politiet

Statens vegvesen har anmeldt en ansatt for mulig straffbart forhold knyttet til rapporter levert til politiet.

ITS-befaring2
ITS-befaring2 Bilde: Statens Vegvesen
Jarle SkoglundJarle SkoglundJournalist
10. apr. 2020 - 16:11

Anmeldelsen kommer etter en gjennomgang av bruken av CrashCube og lignende dataverktøy i Statens vegvesen. Disse verktøyene brukes til å hente ut data fra kjøretøy. Den pågående gjennomgangen ble satt i gang etter en henvendelse fra Riksadvokaten om at feil i rapporter fra Vegvesenet til politiet kan ha fått konsekvenser for straffesaker.

- Våre foreløpige funn gir oss grunn til å tro at en Vegvesen-ansatt kan ha gitt uriktige opplysninger til politiet., sier direktør Bodil Rønning Dreyer i Statens vegvesen.

Den ansatte er suspendert fra sin stilling i Statens vegvesen. Det melder etaten på sine nettsider.

Ekstern granskning

For å sikre en grundig og objektiv gjennomgang, engasjerte Statens vegvesen tidligere i år revisjon- og rådgivningsfirmaet PricewaterhouseCoopers (PwC) for å foreta en full granskning av hvilke dataverktøy som har vært brukt og kvaliteten på rapportene levert til politiet.

- Nå avventer vi konklusjonen fra denne granskningen og politiets etterforskning. Hvis feil i våre rapporter har påvirket utfallet av straffesaker er det selvfølgelig svært beklagelig, sier Dreyer.

Statens vegvesen besluttet full stans i bruken av CrashCube og lignende verktøy så fort det ble klart det kunne være feil i rapporter knyttet til bruken av dem. Bruken av CrashCube stoppet i mai 2019, mens øvrige verktøy ble stoppet i januar i år. Statens vegvesen mottok brev fra Riksadvokaten den 20. desember 2019.

Konklusjon og rapport fra PwCs granskning er forventet ferdig før sommeren.

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.