Vegdirektør Terje Moe Gustavsen under Artic Entreprenør på Gardermoen tirsdag.
Vegdirektør Terje Moe Gustavsen under Artic Entreprenør på Gardermoen tirsdag. (Foto: Jarle Skoglund)

Vegdirektøren langet ut mot entreprenørene: -De useriøse skal tas

-Det går jo ikke an å ikke ha mistro til enkelte i denne bransjen, når man får seg presentert så mange eksempler på at entreprenører prøver å svindle Statens vegvesen.

Det sa vegdirektør Terje Moe Gustavsen da han møtte en stor forsamling av MEF-entreprenører under årets Artic Entreprenør på Gardermoen som begynte i dag. Vegdirektøren kom raskt inn på arbeidet mot arbeidskriminalitet som Statens vegvesen har intensivert den siste tiden, blant annet takket være etatens egen gruppe på 13 personer som nå på heltid arbeider med fagfeltet.

– Behovet større enn vi hadde trodd

– Jeg har et ambivalent forhold til at vi må bruke så mye ressurser på å avdekke ulovligheter hos enkelte av våre entreprenører. Og det er fordi at det egentlig ikke skulle være nødvendig. Men sannheten er at behovet har vist seg større enn vi hadde trodd, og trolig må vi bygge opp vår avdeling mot arbeidskriminalitet enda mer, sa vegdirektøren.

Moe Gustavsen sa at bare ved å følge pengestrømmen gjennom prosjektene, og ved hjelp av hyppige kontroller og sanksjoner, skal risikoen for å bli oppdaget være så stor at det skal virke avskrekkende på de som tenker å prøve seg.

– Framover vil vi ha blikket enda sterkere rettet mot førsteleddet, altså hovedentreprenørene. Vi tror at ved å sanksjonere hardere mot førsteleddet for lovbrudd hos underentreprenører, så vil det bidra til at egenkontrollen hos hovedentreprenørene blir bedre.

Ikke mistro til bransjen generelt

– Har Vegvesenet en iboende mistro til entreprenørene, var et av spørsmålene som kom fra salen.

– Jeg har ikke generell mistro til bransjen og MEFs medlemmer. Men jeg har det til enkelte. Det går jo ikke an å ikke ha det når man får seg presentert enkelte av historiene som kommer fram som følge av Krimenhetens arbeid. For eksempel entreprenøren som fakturerte Statens vegvesen for brøytestikker for en strekning i et omfang som i praksis hadde utgjort et sammenhengende gjerde. Eller ved å fakturere oss for strøsand mange ganger av det som er mulig å bruke på en strekning.

– Noe av det verste av det jeg opplever er når en entreprenør kommer med et endringskrav på f. eks. 150 millioner kroner, og han er strålende fornøyd med et forlik på 30 millioner kroner. Var det ikke noe i det opprinnelige kravet da? spurte vegdirektøren forsamlingen retorisk.

Forsiden akkurat nå