Nygårdsbekken bru er den eneste brua i veglinjen på den nye E134. Den skal bygges like ved østre påhugg til den 320 meter lange Vikanestunnelen. (Ill.: Statens vegvesen)
Nygårdsbekken bru er den eneste brua i veglinjen på den nye E134. Den skal bygges like ved østre påhugg til den 320 meter lange Vikanestunnelen. (Ill.: Statens vegvesen)

Vassbakk & Stol lavest i Vindafjord

Vassbakk & Stol fra Karmøy vil ha 257,2 millioner kroner for å legge om E134 i Vindafjord kommune i Rogaland. Det er det laveste av fire anbud. 

Avstanden til nummer to er ikke betryggende. Et arbeidsfellesskap mellom Implenia og Bertelsen & Garpestad fra Egersund vil ha 261 mill. for jobben.

På tredjeplass ligger et annet arbeidsfellesskap som består av to firmaer fra Rogaland - Risa og Kruse Smith. Det har gitt et anbud på 272,8 mill. Det siste anbudet kommer fra Veidekke. Det er på 339,2 mill.

Strekningen som skal legges om er 2,8 km lang. En del av hensikten er å føre E134 utenom tettstedet Skjold innerst i Skjoldafjorden. Oppdraget omfatter også etablering av til sammen fem km sideveger, lokalveger, traktorveger og gang/sykkelveger.

To tunneler med lengder på 360 og 320 meter inngår i den nye E134. Vegbredden blir 12,5 meter både i dagen og i tunnelene. Det blir midtrekkverk på hele strekningen.

Omtrent midt på den nye strekningen blir det et planskilt kryss hvor det øvrige vegnettet knyttes til E134. Det blir seks overgangsbruer over E134 - fem kjørebruer og en gang/sykkelvegbru. Dessuten blir det en bru i veglinjen.

Den som får kontrakten, skal sprenge 138 000 kbm i dagen og 53 400 kbm i tunnelene. 146 200 kbm løsmasser skal flyttes. Jobben må fullføres i desember 2015.

 

 

Forsiden akkurat nå