Valgkampen har gitt flust med budsjettlekkasjer fra Regjeringen

Milliardene har mildt sagt rullet fra Regjeringen de siste ukene. Og lovnader om penger til nye veiprosjekter har sittet løst.

Ey Røldalstunnel betyr mindre køer og stor innsparing i kjøretid, drivstoffkostnader og klimautslipp fir langtransporten.,
Ey Røldalstunnel betyr mindre køer og stor innsparing i kjøretid, drivstoffkostnader og klimautslipp fir langtransporten., Foto: Silje Drevdal/ Statens vegvesen
Jarle SkoglundJarle SkoglundJournalist
8. sep. 2023 - 14:57

Her er noen av lovnadene om hva som vil komme i neste års statsbudsjett på veisiden. 6. oktober legger regjeringen fram statsbudsjettet for 2024:

 
  • Nytt løp i Oslofjordtunnelen skal i gang neste år. Rammen er på 6,5 milliarder kroner. Et mindre beløp settes av i budsjettet for oppstart av byggeprosjektet.
  • Oppstart av veiprosjekt på E6 mellom Megården og Sommerset i Sørfold i Nordland. 4 milliarder kroner.
  • Penger til ny tunnel på E134 mellom Røldal og Seljestad i Ullensvang. Kostnadsrammen for prosjektet er på 4,9 milliarder kroner.
  • 300 millioner kroner til forberedende arbeider for fellesprosjektet Arna-Stanghelle. I juli viste nye tall fra Statens vegvesen at ny vei og bane til Stanghelle vil koste 33,2 milliarder.
  • 60 millioner kroner til oppstart av rassikring av veien Rødsliane i Suldal. Det skal bygges en tunnel forbi det rasfarlige strekket.
  • Byvekstavtale for Kristiansand. 86,7 millioner kroner.

(kilde: NTB)

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.