TUNNELER

Utviklet for å bedre tunnelsikkerheten: En håndfast rømningsvei

Erfaringer har vist at ledelys ikke er tilstrekkelig dersom tunnelen er tett av røyk ved en rømningssituasjon. En ny håndløper med integrerte spor for lyslister kan fylle flere funksjoner

Både Niels Thomas Brandt og Fredrik Mortvedt og har hundre prosent tro på denne løsningen, og er sikker på at den blir å se i norske tunneler om ikke lang tid.
Både Niels Thomas Brandt og Fredrik Mortvedt og har hundre prosent tro på denne løsningen, og er sikker på at den blir å se i norske tunneler om ikke lang tid. Foto: Jarle Skoglund
Jarle SkoglundJarle SkoglundJournalist
13. juni 2022 - 09:15

Det er det norske selskapet Proxll, som i samarbeid med LED stripeleverandøren Döllken Nordic, har utviklet en ny type håndløper for bruk i tunneler.

Enkelt fortalt er dette en installasjon som både er en håndløper for å holde i når røyken er for tett, med LED striper som både kan fungere som ledelys, men også til å belyse selve tunnelen.

Proxll AS har endret på selskapets fokus og strategi, og retter seg nå mot tuneller på vei, bane og andre adkomsttuneller med eget konsept for håndløper og ledelys.

Føringskanal for alt av kabler

Håndløperen er også bygget slik at den også kan brukes som føringskanal for kabler og annen nødvendig infrastruktur. Det gjelder både vanlige strømførende kabler til belysnings og vifter, men også til nødkommunikasjon, radiosignaler og etter hvert fiber for bruk til autonome kjøretøy.  

Det kan bety store besparelser ved for eksempel rehabilitering av eldre norske tunneler, mener administrerende direktør Fredrik Mortvedt i Proxll AS.

– Kostnadene kan reduseres ned til en fjerdepart enn det som er tilfelle ved tradisjonell elektroinstallasjon i tunneler ved å bruke denne håndløperen som føringskanal for nødvendig infrastruktur. Håndløperen kan gi et homogent og indirekte belysningsalternativ som et innovativt løsningsforslag til lysbehovet som ellers benyttes i dagens kalkulering på veituneller. I tillegg fjerner man også så mye lysstøy som mulig.

14.000 meter i Drammenstunnelen

Foreløpig har oppfinnerne ikke fått mulighet til å vise løsningen i praktisk bruk i veitunnel.

Men i Bane Nor er de så begeistret for løsningen at de, i samarbeid med Caverion Norge og Proxll, allerede i løpet av 2023 skal montere 14.000 meter håndløper i Drammenstunnelen. Jernbanemyndighetene har allerede satt krav om bruk av disse håndløperne i nye jernbanetunneler.

– Siden dette er en helt ny løsning som tidligere ikke har vært på markedet, så er den ikke beskrevet i Statens vegvesens håndbøker. Og erfaringsmessig tar det noe tid for den prosessen. Imidlertid har vi tett samarbeid med flere veientreprenører som er inne på mange av prosjektene med tunnelrehabilitering, og vi håper at vi gjennom dem kan få til fullskalauttesting i en veitunnel, forteller Fredrik Mortvedt.

Håndløperen kan både være føringskanal for alt av kabler, og kanal for komplett tunnelbelysning.
Håndløperen kan både være føringskanal for alt av kabler, og kanal for komplett tunnelbelysning.

Ekstruderte LED-lys

Led stripene og håndløper som brukes er produsert av Dõllken Lighting i Tyskland og er av høy kvalitet, helt tette og derfor godt egnet til det tøffe og fuktige klimaet de blir utsatt for i en tunnel. Det forteller Niels Thomas Brandt i Döllken Nordic, som tidligere har spesialisert seg på levering av led-belysning på blant annet cruisebåter.

– Håndløperen har til sammen tre spor for LED-striper, slik at man kan velge om belysning skal gå opp langs tunnelveggen, (lys på skilt) ned mot bakken og nødbelysning som er rettet ut mot kjørefeltet, forteller han. LED-stripen som benyttes mot bakken kan komme ferdig montert fra fabrikk.

– LED-stripene kan også leveres med et fluoriserende materiale som fortsetter å lyse dersom det oppstår et fullstendig strømutfall. Det betyr at man inkorporerer denne funksjonaliteten og sikkerhetsaspektet i lyskilden dersom dette er ønskelig, forklarer Brandt.

Håndløperen produseres i et materiale av glassfiberarmert polyester, som har høy tålegrense ved brann.

Artikkelen er publisert i siste utgave av bladet Våre Veger.

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.