Oskar Zachara, Daniel Seth Rønstad og Bjørn Longva jr., som alle er elever på ungdomstrinnet ved Haramsøy skole, fikk æren av å åpne første del av Nordøyvegen.
Oskar Zachara, Daniel Seth Rønstad og Bjørn Longva jr., som alle er elever på ungdomstrinnet ved Haramsøy skole, fikk æren av å åpne første del av Nordøyvegen. (Foto: Møre og Romsdal fylkeskommune)

Unge snorklippere da første del av Nordøyvegen ble åpnet

Det var Oskar Zachara, Bjørn Longva jr. og Daniel Seth Rønstad, som alle er elever på ungdomstrinnet ved Haramsøy skole, som stod for den offisielle åpningen av første del av Nordøyvegen.

De unge snorklipperne åpnet veien sammen med fylkesordfører Tove-Lise Torve, prosjektleder Marianne Nærø i Møre og Romsdal fylkeskommune og prosjektsjef Are Eliassen i Skanska.

– Veien fram til realisering har vært lang, og til tider krevende. Og det er mange som fortjener stor takk for iherdig innsats for at vi kan stå her i dag. Lokalbefolkningen, næringslivet, lokalpolitikere og fylkespolitikere – for å nevne noen. De skal takkes på en ordentlig måte på folkefesten i august. Men i dag står vi her. Og veien skal åpnes for trafikk. Takknemlighet og glede er følelser svært mange føler på akkurat nå, sa fylkesordfører Tove-Lise Torve i sin tale på markeringa.

Les også

Tidligere åpning

Da kontrakten med hovedentreprenør Skanska ble signert i desember 2018, lå det til grunn at hele Nordøyvegen skulle åpne for trafikk sommeren 2022.

Hovudbyggeleiar Torbjørn Vatnehol i Møre og Romsdal fylkeskommune, prosjektsjef Are Eliassen i Skanska, fylkesordførar Tove Lise Torve og prosjektleiar Marianne Nærø i Møre og Romsdal fylkeskommune. Foto: Møre og Romsdal fylkeskommune

– Åpningen mellom Haramsøya, Lepsøya og fastlandet er resultatet av godt samarbeid over lang tid mellom Møre og Romsdal fylkeskommune og Skanska for å optimalisere gjennomføringen. Kontrakten ble tildelt Skanska fordi de hadde tilbudet med det beste forhold mellom pris og kvalitet. Det har de bevist gjennom heile byggingen, sier prosjektleder Marianne Nærø i Møre og Romsdal fylkeskommune. 

I høst, om lag ett år før hele Nordøyvegen åpner, ble alle mengdene i kontrakten låst.

– Det betyr at vi har kontroll på økonomien i prosjektet, både på det som er bygd og det som står igjen, forteller prosjektlederen. 

Første del av Nordøyvegen, som nå er åpnet, består av bruene Lepsøybrua (800 meter), Laukebrua (110 meter) Hamnaskjersundbrua (200 meter). 2,7 kilometer vei ligger på sjøfylling. Foto: Henrik Knarvik, Møre og Romsdal fylkeskommune

Norges eneste demning til havs

Første del av Nordøyvegen består av bruene Lepsøybrua (800 meter), Laukebrua (110 meter) og Hamnaskjersundbrua (200 meter). 2,7 kilometer vei ligger på sjøfylling. Den undersjøiske tunnelen Haramsøytunnelen (3500 meter) strekker seg fra den lille øya Hestøya og videre til Haramsøya. På Hestøya ligger startpunktet på den undersjøiske tunnelen åtte meter under havnivå. Veien er derfor beskyttet fra havet med en demning til havs, den eneste i sitt slag i Norge.

Resten av Nordøyvegen, med to undersjøiske tunneler på totalt 9,5 kilometer åpner sommeren 2022, etter planen. Fjørtoftfjordtunnelen (3680 meter) mellom Fjørtofta og Harøya åpner torsdag 16. juni og Nogvafjordtunnelen (5730 meter) mellom Flemsøy/Skuløy og Fjørtofta åpner lørdag 27. august. Da blir det også offisiell åpning av hele Nordøyvegen, mellom Harøya og fastlandet.

Les også

Offisiell åpning i august 2022

– Delåpningen ble annerledes enn det vi hadde tenkt. Det var veldig kjekt at så mange kom kjørende når veien åpnet. Nå håper vi det er mulig å arrangere en stor folkefest for å markere at hele Nordøyvegen blir åpnet for trafikk neste år, sier prosjektleder Marianne Nærø. 

På grunn av smittevernhensyn ble det en digital åpningsmarkering, sendt direkte fra Lepsøybrua. 

Les også

undefined

 Bilde: Ill. Nordøyvegen

Forsiden akkurat nå