Tunnel under Langsundet utlyst
(Bilde: Trasén til den undersjøiske tunnelen er markert med rødt nede til høyre. Hvis det går som Vegvesenet vil, er det klar til bruk høsten 2019. (Ill.: Statens vegvesen))

Tunnel under Langsundet utlyst

Fergesambandet mellom Ringvassøya og Reinøya i Troms blir erstattet med en fast forbindelse, hvis Stortinget vil. En undersjøisk tunnel og tilstøtende veger er sendt ut på anbud med forbehold om klarsignal. Fristen går ut 26. februar.

Langsundet skiller de to øyene. Under sundet skal det sprenges en 2 740 meter lang tunnel med profil T8,5. Portalene får lengder på 7 og 10 meter. Lavbrekk vil ligge 88 meter under havoverflaten.

Entreprisen omfatter også anlegg av 5 km ny veg på Reinøya og utbedring av 3,2 km veg på samme øy. En 42 meter lang bru inngår i den nye vegen. På den andre siden av sundet skal det etableres en rundkjøring.

Ferga som skal erstattes, går mellom Hansnes på Ringvassøya og Stakkvik på Reinøya. Fra Hansnes går det også ferge til Karlsøya og Vannøya. Disse to øyene pluss Reinøya og mesteparten av Ringvassøya ligger i Karlsøy kommune. Fra Ringvassøya går det undersjøisk tunnel til Kvaløya som har fastlandsforbindelse via bruer.

 

Kortere overfart

Forbindelsen under Langsundet er en del av et prosjekt som også omfatter innkorting av fergesambandet mellom Hansnes, Karlsøya og Vannøya. I Sætervika lengst nord på Reinøya skal det etableres et nytt fergeleie som blir utgangspunkt for fergene til Karlsøya og Vannøya. Det nye sambandet blir vesentlig kortere enn det nåværende. Entreprenørarbeid i forbindelse med det nye fergeleiet blir utlyst senere.

De totale omkostningene for hele prosjektet er beregnet til vel 700 millioner kroner. Av dette skal ca. 90 millioner tas inn som bompenger, hvis Stortinget gir grønt lys for planen. Saken er ennå ikke behandlet. I tilfelle avgjørelsen skulle drøye helt til våren, har Vegvesenet satt en veldig lang vedståelsesfrist. Den går ikke ut før 29. juni.

 

40 års besparelser kan regnes inn

Selv om bompengeandelen er beskjeden, betyr ikke det at mesteparten skal dekkes over ordinære budsjetter. Det største bidraget kommer fra innsparte fergesubsidier. Stortinget har nå vedtatt at 40 års besparelser kan regnes inn når eliminering av fergesamband skal finansieres.

Tunneldriften vil gi et solid masseoverskudd. Et planlagt næringsområde på Rakkenes like ved tunnelpåhugget på Reinøya får mest sprengstein, men det skal også fraktes 60 000 kbm med lekter til Sætervika. Her skal det bygges en molo som beskytter det nye fergeleiet.

Prosjektering av tunnel, veg og fergeleie er utført av Statens vegvesen og det islandske selskpet EFLA.

Hvis det går slik Vegvesent håper, blir hele prosjektet fullført høsten 2019.

 

 

 

 

Forsiden akkurat nå