Bildene er tatt på strekningen mellom Olavsgaard og Gardermoen. (Foto: Privat)
Bildene er tatt på strekningen mellom Olavsgaard og Gardermoen. (Foto: Privat)
Bildene er tatt på strekningen mellom Olavsgaard og Gardermoen. (Foto: Privat)
Bildene er tatt på strekningen mellom Olavsgaard og Gardermoen. (Foto: Privat)
Bildene er tatt på strekningen mellom Olavsgaard og Gardermoen. (Foto: Privat)
Bildene er tatt på strekningen mellom Olavsgaard og Gardermoen. (Foto: Privat)

Reagerer på knekte og bøyde stolper på midtdeleren på E6 ved Gardermoen - frykter alvorlige ulykker

Leder i Trafikksikkerhetsforeningen Geirr Tangstad-Holdal er lite imponert over vedlikeholdet på midtdelerne på E6 mellom Oslo og Gardermoen.

Det var under en privat tur til Oslo lufthavn Gardermoen at Tangstad-Holdal ble oppmerksom på hvordan det stod til med midtdelerne på firefeltsveien som går inn til Oslo. 

Frykter ulykker

– Jeg var med som passasjer og begynte å telle knekte og bøyde stolper. Jeg gav opp da jeg kom til 50, forteller han til Veier24.

De knekte stolpene gjør også at stålvaierne som skiller filene flere steder hang slakt ned. 

– Enkelte steder var de nesten viklet inn i hverandre. Flere steder har sperringen ingen funksjon overhodet, forteller han.  

Leder i TSF Geirr Tangstad-Holdal er ikke imponert over tilstanden på midtdeleren på E6 ved Gardermoen. Foto: Trafikksikkerhetsforeningen

Trafikksikkerhets-sjefen frykter at det kan oppstå alvorlige ulykker når disse rekkverkene ikke er i stand, og at de for eksempel ikke vil være i stand til å ta unna et vogntog som kommer over i feil kjørebane. 

Tangstad-Holdal peker på at det i vedlikeholdskontraktene mellom Statens vegvesen og entreprenør står at det skal gå maks sju dager fra man har registrert en skade, til det skal være utbedret. 

– Jeg har aldri sett så dårlig vedlikehold på denne strekningen tidligere, sier han. 

 

Mange påkjørsler

Trond Holtvedt i Satens vegvesen er leder for drift i Akershus. Han forteller at entreprenøren for det aktuelle området har meldt om mange påkjørselskader på rekkverket i det aktuelle området. 

– Noe av det kan også være brøyteskader, forteller han.

Holtvedt på sin side påpeker at en bøyd stolpe her og der, ikke betyr at rekkverket - eller vaieren er ute av funksjon. 

Hoper seg opp

Han bekrefter også at slike mindre skader skal rettes opp i innen syv dager. 

– Det kan hope seg litt opp, og som sagt meldte entreprenøren om mange skader i det siste, men arbeidet med å reparere rekkverket skjer fortløpende, forteller han. 

Forsiden akkurat nå