DRIFT OG VEDLIKEHOLD

Troms og Finnmark vil inngå en rekke småavtaler for drift av fylkesveiene

Verdi: Litt over 22 millioner kroner.

14. juni 2021 - 15:21

Troms og Finnmark fylkeskommune har tidligere i år lyst ut en rekke små og store driftskontrakter for fylkesveiene.

Men: Etter at fylket har tatt over veinettet, har en del korte strekninger i mer grisgrendte strøk falt litt mellom to stoler. Fylket har derfor nå varslet i flere intensjonskunngjøringer at de vil gå til direkteanskaffelse av noen små driftskontrakter.

Den formelle begrunnelsen er denne: «På bakgrunn av undersøkelser som er gjort i markedet, er det kun en tilbyder som er kvalifisert og kan levere arbeidet innen drift av fylkesvegene, og av den grunn vil fylkeskommunen som oppdragsgiver inngå en avtale med en bestemt leverandør i markedet. Dette ved bruk av bestemmelsene i lovverket §5-2 Unntak fra del II.»

I de følgende kontraktene finner fylket at det i realiteten kun er et firma som er kvalifisert for å levere tilbud på hver av de aktuelle rodene.

Og kontraktene og strekningene det gjelder er disse:

Fylkesvei 8042 Måsøy: Her akter fylket å inngå drifts- og vedlikeholdskontrakt med firmaet Polarfishing i 2021-2026. Kontrakten inneholder kun en rode på cirka tre kilometer vei i Hammerfest kommune. Beregnet verdi av kontrakten er rundt 3,5 millioner kroner.

Fylkesvei 8040 Rolvsøya: Her er det Frantz Konrad Hansen som får oppdraget i 2021-2026. Kontrakten gjelder en rode på rundt 12 kilometer vei i Måsøy kommune. Beregnet verdi er rundt 8,8 millioner kroner.

Fylkesvei 8024 Akkarfjord: Fylket inngår kontrakt med firmaet Gamvik Nordre i 2021-2026. Også her er det kun en rode, og den er cirka seks kilometer lang og ligger i Hammerfest kommune. Beregnet verdi: Cirka fem millioner kroner.

Fylkesvei 8021 Hakkstabben: Her skal Hakkstabben Handel holde fylkesveien åpen og i drift i årene 2021-2026. Dette er en rode på cirka sju kilometer vei i Alta kommune. Beregnet verdi: Omkring 4,95 millioner kroner.

Totalt summerer disse fire kontraktene seg til noe over 22 millioner kroner.

Fylket viser i sin begrunnelse for intensjonskunngjøringen til dette: Etter at riksveinettet i kontraktene har falt bort, er fylkesveinettet fragmentert. Det er nå mer nødvendig med lokale tilpasninger.

Fylket har lagt vekt på følgende i sin kontraktsstrategi:

  • Tilpasse drift etter behov og brukerperspektiv
  • Søke kostnadseffektive løsninger som gir høy måloppnåelse
  • Arbeide for et sikkert vegnett ved strekningsvise utbedringer og vedlikehold
  • Utvikle kontrakter som gjør at lokalt næringsliv kan være konkurransedyktig
  • Oppnåelse av klimamålene 2030
– Aktivitetsnivået har falt en del siden 2022, sier Kjell Inge Davik, direktør for Utbygging i Statens Vegvesen.
Les også

Vegvesenet lyser ut disse nye veikontraktene i år: – Relativt labert nå

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.