PROSJEKTER

Tre små bruer med tilhørende riksvei skal rustes opp i Østerdalen

Her er de: Kiva bru, Hanestad bru og Tingstadbekken bru. Samt tilhørende vei.

Ikke så høy og lang, Kiva bru, men nå skal den skiftes ut.
Ikke så høy og lang, Kiva bru, men nå skal den skiftes ut. Foto: Google Maps
9. juli 2020 - 05:27

Vegvesenet skal ruste opp rundt 2,45 kilometer av riksvei 3 i Østerdalen. Strekningen ligger ved Hanestad i Glommadalføret, som i dette området er en del av Rendalen kommune i nabodalen.

Denne jobben er en modellbasert totalentreprise. Oppdraget omfatter alle arbeider ved utskifting av to bruer og breddeutvidelse av en undergang for gang- og sykkelvei. Dessuten skal tilhørende veilinje justeres og endres helt eller delvis langs flere delparseller.

Entreprenøren skal skaffe supplerende grunnlagsdata, utføre detaljprosjekteringen og lede prosjekteringen. Reguleringsplanen ble vedtatt i slutten av mai i år.

Konstruksjonene som skal bygges:

  • Dagens Kiva bru skal skiftes ut med ny bru i eksisterende trasé.
  • Midlertidig omkjøringsvei og interimsbru over Kiva må bygges.
  • Dagens landkar og bruplate ved Tingstadbekken skal rives og fjernes. Ny Tingstadbekken bru skal bygges oppstrøms for dagens bru.
  • Eksisterende Hanestad bru skal breddeutvides.

Dette skal skje med veien:

  • Riksvei 3 skal bli H1-vei med bredde på ni meter
  • Forsterket midtoppmerking langs veien
  • Gang- og sykkelvei som er tilpasset og ferdig asfaltert ved Hanestad bru
  • Utbedring av Hanestad veikryss
  • Flytting og nyetablering av kryss og avkjørsler langs hele strekningen
  • Utslaking av skråninger og bakkeplanering
  • Alle stikkrenner skiftes i hele veiens bredde, med nye i minimum dimensjon 600 mm.
  • Kummer fra før 2015 skal skiftes ut
  • Rekkverksmontering
  • Demontering, flytting og montering av veilysanlegget, eventuelt helt nytt anlegg

Vannprøver fra elva Kiva skal følges opp før oppstart, underveis og etter ferdig anlegg.

Dagens trafikkmengde langs strekningen er 2400 (2019-ÅDT). Og her går mye tungtransport: Andelen tunge kjøretøy er såvidt høy som 38 prosent.

Frist for ferdigstillelse er satt til 1. desember 2021, og entreprenøren skal sende over ferdig prosjektert grunnlag til teknisk kontroll i Vegdirektoratet senest 1. desember 2020.

Fristen for å sende inn tilbud på oppdraget er 31. august.

I juni 2021 åpnet den nye Varoddbrua. Det gikk med 23.000 kubikkmeter betong og 5.500 tonn armeringsjern under byggingen. En del av denne brua er fra 1994, og her skal brufugene nå skiftes.
Les også

Agder: Flere bruer skal rustes opp

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.