DYPSTABILISERING

Tre nye kontrakter for dybstabilisering i Troms

Fylket tar grep for tre fylkesveier. Her blir det dypstabilisering og mye masseutskifting.

Dypstabilisering og fresing
Dypstabilisering og fresing Illustrasjonsfoto: Asfalt Remix
22. feb. 2023 - 11:14

Som en del av det såkalte fylkesveiløftet har Troms og Finnmark fylkeskommune lyst ut tre nye kontrakter for dypstabilisering, hvor det også skal skiftes ut masser, skiftes stikkrenner og legges en del dekke.

Litt spesielt er at asfalten her blir målt i millimetertykkelse. Og det kan bli store mengder masser; opptil 110.000 tonn i en av kontraktene, for eksempel.

Formelt beskrives kontraktene slik: Dreneringstiltak, forsterkning og dekkelegging av fylkesveier i Troms og Finnmark fylkeskommune.

Hva angår asfalten stiller byggherren krav om at hele kontraktene skal produseres med LTA. Fylket oppfordrer også entreprenørene til å ta høyde for å bruke gjenbruksasfalt i de mengdene som er tillatt i N200.

Den ene kontrakten handler om fylkesvei 7816 Skogstad-Storjorda, også kjent som Bonesveien i Bardu.

Den andre handler om fylkesvei 862 Sjøtun-Sandneshamn i Tromsø kommune.

Begge kontraktene har startdato 1. mai i år, og varer ut september.

Den tredje kontrakten dreier seg om fylkesvei 7806 Tennevoll-Årstein i Gratangen og Lavangen. Her har fylkeskommunen inngått en samarbeidsavtale med Gratangen kommune, der kommunen har opsjon på å få gjort asfaltering for mellom to og fem millioner kroner i løpet av kontraktstiden. Dersom opsjonen blir utløst vil byggherren innhente nye priser på de tiltakene som kommune vil ha utført.

Startdato er her 3. april, og kontrakten varer ut september 2024.

Tilbudsfrist for alle kontraktene er 16. mars.

Les også

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.