Dette er Beitlatunnelen, den smaleste av de mange tunnelene på E16 mellom Bergen og Voss. De som vil oppgradere den, må gi anbud innen 1. februar.
Dette er Beitlatunnelen, den smaleste av de mange tunnelene på E16 mellom Bergen og Voss. De som vil oppgradere den, må gi anbud innen 1. februar. (Google)

To E16-tunneler skal oppgraderes

To tunneler på E16 mellom Bergen og Voss er modne for oppgradering. De har en samlet lengde på mindre enn 1,6 km, men de er gamle og jobben blir omfattende. Anbudsfrist er 1. februar.

Det er den 926 meter lange Langhelletunnelen og den 661 meter lange Beitlatunnelen som skal få en standard som tilfredsstiller tunneldirektivet. De ble åpnet i henholdsvis 1970 og 1971. Begge ligger i Vaksdal kommune.
- Tunnelene er i dårlig forfatning. Det er stort behov for oppgradering. Alt utstyr må skiftes ut. I begge tunnelene er det midlertidig belysning nå, sier byggeleder Ruben Onarheim i Region vest.

Smal tunnel

- Fristen for ferdigstillelse går ikke ut før 1. april 2019. Hvorfor får entreprenøren så god tid på seg?
- Det skyldes bredden i Beitlatunnelen. Det er den smaleste tunnelen på E16 mellom Bergen og Voss. Det er ikke plass til å støpe en føringskant som nye kabler kan legges bak. Derfor må kablene graves ned. Arbeidet foregår om natten, men om morgenen må vegen være klar for trafikk i begge retninger. Det betyr at kabelarbeidet vil ta mye tid.
- Hvilke krav har dere til åpningstider?
- Vegen må være åpen mellom kl. 05.30 og 22. I konkurransegrunnlaget har vi beskrevet kontinuerlig kolonnekjøring om natten, men det er ikke endelig fastsatt, sier Onarheim.

Mye bedre ventilasjon

I de to tunnelene skal det blant annet legges 40 km sterkstrømkabel og 9,4 km andre kabler, 42,5 km trekkerør og 1,7 km kabelstige.
Det blir 63 evakueringslys og 15 nødstasjonsskap. Hver av tunnelene får ny hovedtavle og UPS, og det blir nytt teknisk bygg utenfor begge tunnelene.
Ventilasjonskapasiteten blir vesentlig forbedret. I dag er det tre vifter i den lengste tunnelen og to i den korteste. Nå skal antallet økes til henholdsvis 12 og 10.
Langhelletunnelen får 900 kvm nytt PE-skum. Beitlatunnelen er i dårligere forfatning. Her blir det 2 100 kvm nytt PE-skum.
Norconsult har prosjektert oppgraderingen av Langhelletunnelen. Oppgraderingen av Beitlatunnelen er prosjektert av Multiconsult.

Forsiden akkurat nå