TUNNELER

Tester ut ny type vann- og frostsikring i tunnel på Nordøyvegen

Det er selskapet Foamrox som har utviklet en ny type hvelv i tunneler, som blant annet skal gi bidra til positiv miljøgevinst.

Her i Burbergtunnelen, skal det testes ut en ny type tunnelhvelv fra Foamrox.
Her i Burbergtunnelen, skal det testes ut en ny type tunnelhvelv fra Foamrox. Foto: Møre og Romsdal fylkeskommune
Jarle SkoglundJarle SkoglundJournalist
15. sep. 2021 - 15:38

Det er Møre og Romsdal fylkeskommune som stiller en av tunnelene på Nordøyvegen til disposisjon for å teste ut et nyutviklet hvelv for vann- og frostsikring.

Det er hovedentreprenøren på Nordøyvegen, Skanska, som har søkt om å få bruke Burbergtunnelen til å teste ut et nytt produkt.

Det nye tunnelhvelvet fra Foamrox skal gi miljøgevinst ved redusert betongmengde dermed og CO2-utslipp, bedre estetikk inne i tunnelen, mer effektiv drift knyttet til tunnelvask og svært lav vekt (mindre enn ti prosent av betongelement med samme geometri), som vil bety mindre fare dersom element skulle falle ned i veibanen.

For å få bruke Foamrox i tunneler, må Skanska søke om avvik fra veinormalen for tunneler. I juni ga Vegdirektoratet tommelen opp for at Nordøyvegen-prosjektet legger til rette for nyskapende produkt:

– Fylkeskommunen har full faglig støtte i Vegdirektoratet for denne holdningen, skriver Vegdirektoratet. Nylig har også samferdselsutvalget i Møre og Romsdal sagt ja til søknaden om avvik.

Byggeleder for tunnelene på Nordøyvegen-prosjektet, Bjørnar Moen, understreker at det ikke er sikkert at Foamrox blir brukt i Burbergtunnelen, og at hvilken vann- og frostsikring som brukes ikke har noe å si for prosjektet Nordøyvegen. Men han liker tanken om at Foamrox er raskere å montere og at klimaavtrykket er mindre enn med bruk av PE-skum. Derfor er også prosjektledelsen positiv.

– Det er ikke viktig for oss, og vi kunne klart oss med PE-skum og sprøytebetong. Men Foamrox ønsker å komme på markedet med dette produktet, og vår rolle er å gi de mulighet til å teste produktet i en tunnel som er egnet, fordi tunnelen er så kort som den er, sier Moen.

Det er 70 meter tunnel som skal bli kledd med vann- og frostsikring.

Bruk av Foamrox får ingen økonomiske konsekvenser for Nordøyvegen, ettersom tunnelhvelvene skal leveres til de samme vilkårene som lå i prosjektet fra før.

Mellom ni og ti kilometer tunnelløp var ferdig drevet i i Rogfastprosjektet 19. februar 2024.
Les også

E39 Rogfast: Rekordtunnelen skal leve i hundre år

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.