TUNNELER

Tester gråor og skjellsand som rensefilter for vaskevann fra veitunneler

Målet er å undersøke om denne typen filtermasse kan bidra til økt rensing av tunnelvaskevann.

NMBU-student ved Ås, Hanna Marie Kjernsby, tester en ny rensemetode for tunnelvaskevann som en håper å kunne bruke på Oslofjordforbindelsen byggetrinn 2
NMBU-student ved Ås, Hanna Marie Kjernsby, tester en ny rensemetode for tunnelvaskevann som en håper å kunne bruke på Oslofjordforbindelsen byggetrinn 2 Foto: Kjell Wold, Statens vegvesen
Jarle SkoglundJarle SkoglundJournalist
24. okt. 2023 - 08:50

Forsøket skjer ved Nordbytunnelen på E6 sør for Oslo. Hvis det blir vellykket kan det bli brukt på ny Oslofjordtunnel byggetrinn 2, melder Statens vegvesen i en pressemelding.

Metoden er den samme som nå brukes til forsøkene med å rense nitrogen i avrenning fra sprengstein på E16 mellom Bjørum og Skaret i Bærum og Hole. Målet er å undersøke om denne typen filtermasse kan bidra til økt rensing av tunnelvaskevann, ved at filteret blir et  sekundært rensetrinn etter sedimentasjon.

Fv. Anders Brosveet, forsvarer for Killingmo Freseservice, og Kim Ellertsen, forsvarer for en av de ledende ansatte.
Les også

Killingmo-saken: – Dataene er manipulert i stor stil

Flishogd gråor og skjellsand

F.v. forsker Hans Christian Teien i NMBU og forsker Roger Roseth og NIBIO følger spent med på renseforsøket som Lene Sørlie Heier i Statens vegvesen har initiert og student Hanna Marie Kjernsby utfører. <i>Foto:  Kjell Wold, Statens vegvesen</i>
F.v. forsker Hans Christian Teien i NMBU og forsker Roger Roseth og NIBIO følger spent med på renseforsøket som Lene Sørlie Heier i Statens vegvesen har initiert og student Hanna Marie Kjernsby utfører. Foto:  Kjell Wold, Statens vegvesen

– Vi bruker den samme filtermassen som vi har brukt for nitrogenrensing. Det vil si flishogd virke fra gråor blandet med skjellsand. Filtermassen bør gi binding av metaller. I tillegg håper vi at de oksygenfrie forholdene i filteret vil bidra til utfelling av metaller som er vanskelige å rense, forteller forsker Roger Roseth i NIBIO (Norsk Institutt for Bioøkonomi.)

Noen ukers testing i høst

Forsøket er initiert av fagressurs på forurensning og vannmiljø i Utbyggingsdivisjonen, Lene Sørlie Heier, og skjer i tett samarbeid med NMBU-studenten Hanna Marie Kjernsby. Forsøket er hennes masteroppgave på NMBU (Norges miljø- og biovitenskapelige universitet) i Ås.

Testen av rensing av tunnelvaskevann foregår i noen uker denne høsten. Resultatene og konklusjonene fra forsøket kommer når hennes oppgave er levert og bedømt til våren 2024.

Håper å fjerne mer tungmetaller

Rensetesten foregår tett på E6 ved sørenden av Nordbytunnelen <i>Foto:  Kjell Wold, Statens vegvesen</i>
Rensetesten foregår tett på E6 ved sørenden av Nordbytunnelen Foto:  Kjell Wold, Statens vegvesen

Lene Sørlie Heier i Statens vegvesen følger opp forsøkene fra etatens side med tanke på mulig senere bruk på Oslofjordforbindelsen byggetrinn 2. Tunnelvaskevann inneholder en cocktail av ulike miljøgifter som tungmetaller og oljeforbindelser.

Hensikten med forsøket til student Hanna er å se om denne typen filter kan bidra til å fjerne mer tungmetaller enn et vanlig sedimentasjonsanlegg. Hun sier at Drift og Vedlikehold (DoV) har vært veldig behjelpelig med tilrettelegging for at forsøket kan gjennomføres.

Håpet er at filteret kan bidra til å fjerne sink, kobber og nikkel som ikke renses så godt ved sedimentasjon som eneste rensetrinn.

Og om vel tre kvart år vet man mer om metoden fungerer for rensing av tunnelvaskevann, og om den eventuelt kan brukes på den nye Oslofjordforbindelsen byggetrinn 2 som venter på byggestart.

Rosenkrantzgate i Oslo ble i 2022 malt i regnbuefarger, i strid med Vegtrafikklovens bestemmelser.
Les også

Setter stopp for Pride-gangfelt

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.