Bilde fra dagens møte mellom samferdselsministeren og Tekna og andre fagforeninger i Statens vegvesen.
Bilde fra dagens møte mellom samferdselsministeren og Tekna og andre fagforeninger i Statens vegvesen. (Foto: Tom H. Dalbak)

Fagforeninger møtte samferdselsministeren for å diskutere overføringen av oppgaver til fylkene

Alle fagforeningene i Statens vegvesen var med i møtet med samferdselsministeren i dag.

Tekna har har i likhet med de andre fagforeningenen i Statens vegvesen vært svært kritiske til beslutningen om å overføre oppgaver fra Statens vegvesen til fylkeskommunene.

Nå som beslutningen er fattet, ønsker imidlertid Tekna å bidra til at overføringen utføres på en god måte, slik at vegarbeidet i fremtiden skal holde høy kvalitet og utføres effektivt, heter det i en pressemelding fra Tekna.

Tekna gikk derfor i oktober sammen med de andre fagforeningene og sendte et brev med innspill og spørsmål på vegne av over 5000 ansatte i Statens vegvesen.

Budskapet ble utdypet i dagens møte, av Tekna-president Lise Lyngsnes Randeberg og Trond Wiberg, som er hovedtillitsvalgt for Tekna i Statens vegvesen.

-Når oppgavene nå skal flyttes, vil det medføre at hver av de 11 fylkeskommunene må bygge opp og opprettholde egne fagmiljøer. Det ligger viktige stordriftsfordeler i å organisere veiarbeidet på nasjonalt nivå som vil være vanskelig å opprettholde i hver av fylkeskommunene, hevdet representantene fra fagforeningene.

Her er hovedpunktene i det som ble framført overfor statsråden:

  • Tekna mener det er viktig å finne gode løsninger for å sikre tilstrekkelig kompetanse i hver fylkeskommune, uten at man dette medfører en duplisering av kompetanse eller oppgaveutføring mellom de 11 fylkeskommunene og Statens vegvesen. Man må unngå at fylkeskommunene, Statens vegvesen og andre aktører i sektoren vil måtte gå inn i en lite hensiktsmessig konkurranse om den samme veifaglige kompetansen.
  • Tekna er også bekymret for at oppsplittingen av fagmiljøene vil føre til økt behov for innleid kompetanse dersom Fylkeskommunene ikke er i stand til å ivareta tilstrekkelig kompetanse internt for å utføre det brede spekteret av oppgaver de skal utføre.
  • For entreprenørbransjen er det en fordel å kunne forholde seg til en profesjonell nasjonal aktør, heller enn å måtte forholde seg til 11 forskjellige aktører.
  • Norge har verdens tryggeste veinett. En viktig årsak til dette er at ansvaret for vei, kjøretøy og trafikant er samlet i en etat. Ved overføringen av oppgavene er det viktig at vi ivaretar det helhetlige perspektivet med hensyn til trafikksikkerheten.
  • Kompetansen som fylkeskommunene trenger ligger i dag hovedsakelig i Statens vegvesen. I arbeidet med overføringen er det viktig at de ansatte sikres gode vilkår som vil gjøre prosessen trygg og forutsigbar og kan gjøre Fylkeskommunene attraktive som arbeidsgivere.

LES OGSÅ: Fagforeningene i Vegvesenet med krass kritikk av den nye veireformen: – Vi har snakket for døve ører

LES OGSÅ: «Beredskap når vegadministrasjonen splittes opp»

Forsiden akkurat nå