Feltet nærmest gangvegen må vike når det nye sykkelfeltet skal etableres. Betongrekkverket blir fjernet og gangvegen blir bygd om til et vanlig fortau. (Foto: Georg Bye-Pedersen, Statens vegvesen)
Feltet nærmest gangvegen må vike når det nye sykkelfeltet skal etableres. Betongrekkverket blir fjernet og gangvegen blir bygd om til et vanlig fortau. (Foto: Georg Bye-Pedersen, Statens vegvesen)

Sykkelfelt erstatter kjørefelt i Bergen

Det skal bli lettere å ta seg fram for egen kraft på fylkesveg 582 i Bergen. På en del av vegen skal et kjørefelt fjernes for å gi plass for et sykkelfelt. Svein Boasson ligger godt an til å få den jobben.

Anbudet fra Svein Boasson er på 17,999 millioner kroner. Det holder til en ledelse på 11 prosent. Nr. to er Magne Løvaas, som vil ha 20,006 mill. for jobben.

Ytterligere to anbud kom inn. De er gitt av Wikholm (20,354 mill.) og Vassbakk & Stol (21,824 mill.). Selskapene som har gitt de tre laveste anbudene holder til i Bergen.

Som mange andre fylkesveger har 582 flere navn. På strekningen som skal bygges om, heter den Lyderhornsveien. Den går vest for Bergen sentrum. Ytterpunktene er Lyngbø og Nygård. Mellom dem er det 430 meter. På denne strekningen blir det oppgraderte fortau, universell utforming av bussholdeholdeplassene og nytt veglysanlegg, i tillegg til nytt sykkelfelt på begge sider av vegen. Det blir også nye skilt og gjerder.

Entreprisen omfatter planting av 65 trær og 900 busker, bygging av 250 kvm natursteinsmur, montasje av 7 busskur og legging av 2 800 meter kantstein i granitt og 8 500 kvm asfalt. Den som får kontrakten skal også legge nye overvannsledninger på hele strekningen.

Prosjekteringen er utført av Multiconsult. Anleggsarbeidet må være avsluttet innen 1. mars 2015.

 

 

Forsiden akkurat nå