Den nye Sandesundbrua blir 7 meter kortere enn den gamle fordi den ligger i innersving. (Il.: Statens vegvesen).
Den nye Sandesundbrua blir 7 meter kortere enn den gamle fordi den ligger i innersving. (Il.: Statens vegvesen).

Store jobber til Mesta og Bilfinger Berger

Mesta og det tyske entreprenørfirmaet Bilfinger Berger har sikret seg hvert sitt kjempeoppdrag på E 6 i Østfold. Bilfinger Berger skal bygge den nye Sandesundbrua og Mesta skal utvide E 6 fra to til fire felt på en 11,5 km lang strekning lengre sør.

Den 1 528 meter lange Sandesundbrua leder E 6 utenfor Sarpsborg sentrum. Den nye brua skal bygges vest for dagens bru og overta sørgående trafikk når den blir ferdig høsten 2008. Åpningen mellom de to bruene blir fire meter bred. Landkarene skal ligge ved siden av hverandre, men nybrua blir likevel 7 meter kortere enn den gamle fordi den ligger i innersving.

Kontraktsummen var ikke klar da Våre Veger gikk i trykken, men den korrigerte anbudsummen er på 283,267 millioner kroner. Oppdraget omfatter bygging av ny bru og utskifting av kantdragere og rekkverk på den nåværende. Det skal også monteres gjennomsiktige støyskjermer på yttersiden av hver av bruene, og det skal anlegges 800 meter tilstøtende veg, omtrent likt fordelt på begge sider.

Mestas kontrakt er på 247,608 millioner kroner. Oppdraget omfatter anlegg av ny kjørebane mellom Solberg og Svingenskogen og justering av den gamle. Fra Solberg og 8,5 km sørover skal den nye kjørebanen legges vest for den nåværende. Ved kommunegrensen mellom Sarpsborg og Halden krysser ny og gammel veg hverandre. På de siste tre kilometrene legges den nye kjørebanen på østsiden.

Forsiden akkurat nå