Gjennom Blomsterdalen er forholdene på fylkesveg 556 dårlige for bilister og under enhver kritikk for myke trafikanter. Lemminkäinen ligger godt an til å få ansvaret for å rette opp forholdene.
Gjennom Blomsterdalen er forholdene på fylkesveg 556 dårlige for bilister og under enhver kritikk for myke trafikanter. Lemminkäinen ligger godt an til å få ansvaret for å rette opp forholdene. (Bilde: Google)

Stor interesse for stor jobb i Bergen

Vegvesenet har fått 11 anbud på utbedring av fylkesveg 556 i Bergen. Lemminkäinen vil ha 115 millioner kroner for jobben og leder konkurransen.

På oppdrag til over 100 millioner, pleier riksentreprenørene å dominere anbudskonkurransene. På en måte gjør de det også i dette tilfellet. Fire av de seks laveste anbudene er gitt av entreprenører som  deltar over store deler av landet, men lenger ned på lista er det bare lokale entreprenører.

Bortsett fra Lemminkäinen har disse gitt anbud under 140 millioner kroner:

Vassbakk & Stol                                           122,4 mill.
Drange Maskin                                            122,7 mill.
Implenia                                                       127,7 mill.
Halvorsen Grave- & Transportservice     131,2 mill.
NCC                                                               134,3 mill.

- Vi er kjempefornøyd. Det er mange gode firmaer og mange gode priser, sier byggeleder Gunn Cecilie Omre i Region vest.

Ingen midtlinje

Strekningen som skal utbedres går mellom Blomsterdalen og Ådland bru. Den er ikke mer enn 1 850 meter lang. At Vegvesenet er fornøyd med priser i denne størrelsen, skyldes at jobben er ganske komplisert.

Standarden på fylkesveg 556 står ikke på noen måte i forhold til trafikken. ÅDT ligger over 5 000, men kjørebanen er for smal til at det kan markeres midtlinje, og for myke trafikanter er det ikke noe tilbud i det hele tatt.

Nå skal forholdene bli bedre. Vegen får skikkelig bredde, og det blir sykkelveg med fortau på det meste av strekningen. Lengst nord hvor det er mest randbebyggelse, blir det fortau på begge sider av vegen.

Romslig byggetid

Det meste av vegen skal gå der den går i dag, men to skarpe kurver skal rettes ut. Den ene erstattes med en 78 meter lang bru, den andre med en fylling over en myr.

Foruten vegarbeidet omfatter oppdraget omlegging av VA-ledninger.

Innen 1. desember 2019 må jobben være gjort. En viktig årsak til den romslige anleggstiden er hensynet til trafikkavviklingen mens arbeidet pågår.

Prosjekteringen av vegen er utført av Vegvesenet i egenregi. Brua er prosjektert av Norconsult og VA-arbeidet av Constrada.

Forsiden akkurat nå