De søndre portalene til Grantunnelen vises i bakgrunnen. I denne tunnelen skal en vesentlig del av elektro- og SRO-arbeiet utføres. (Ill.: Statens vegvesen)
De søndre portalene til Grantunnelen vises i bakgrunnen. I denne tunnelen skal en vesentlig del av elektro- og SRO-arbeiet utføres. (Ill.: Statens vegvesen)

Stor interesse for elektroarbeid på rv 4

Det er stor interesse for elektro- og SRO-arbeidet på riksveg 4 gjennom Hadeland. Ikke mindre enn 11 elektroentreprenører har meldt sin interesse. Det laveste anbudet, som er på 48,3 millioner kroner, er gitt av Aventi fra Oslo. 

De nærmeste konkurrentene kommer også fra Oslo. Det er Eltel Networks og Infratec, som forlanger henholdsvis 52,8 og 55,7 mill.

Et stykke videre nedover listen er det jevnt. Det spanske firmaet Acisa er nummer fire med et anbud på 56,1 mill., fulgt av Otera fra Kristiansand (56,2 mill.), Team Bane fra Lillestrøm (56,9 mill.), VVB Norge fra Oslo (58,6 mill.), Tom Staurbakk fra Bodø (60,8 mill.) og Land Elektriske fra Nordre Land (61,2 mill.).

Arbeidet skal utføres i Gran kommune. Ytterpunktene er Jaren i nord og kommunegrensen mot Lunner i sør. Strekningen er 9,3 km lang, hvorav 1,7 km går gjennom Gramtunnelen. Hele strekningen får fire felt.

Den som får kontrakten skal blant annet levere og montere 60 km strømkabler, 17 km fiberkabler, 4,6 km jordledninger, 1,7 km kabelstiger, 40 ventilatorer, 10 hovedfordelinger, 10 underfordelinger, 136 flouriserende skilt i tunnel, 22 variable hastighetssskilt, 94 kjørefeltssignaler, 500 veglysmaster og veglysarmaturer, 1 500 tunnelarmaturer, 148 ledelys, 36 nødstasjoner og 81 videokameraer med hendelsesdetektorer.

Etablering av tre tekniske bygg inngår også i entreprisen. Det samme gjør levering og montering av pumpe. Denne trengs fordi tunnelen får et lavbrekk. Vann som renner inn må dermed pumpes ut fra en pumpesump.

Elektro- og SRO-installasjonene er prosjektert av Multiconsult. Den nye riksveg 4 blir åpnet i desember neste år.

 

Forsiden akkurat nå