Stor elektro/SRO-jobb på E134
(Bilde: Ill.: Statens vegvesen)

Stor elektro/SRO-jobb på E134

Vegvesenet har sendt en ny stor elektro/SRO-jobb ut på anbud. Arbeidet skal utføres på strekningen Damåsen-Saggrenda på E134 i Buskerud. 27. juni går anbudsfristen ut.

Avstanden mellom Damåsen og Saggrenda er 13,2 km. Mesteparten av strekningen ligger i Kongsberg kommune, men en drøy kilometer lengst øst ligger i Øvre Eiker.

Det meste av elektro- og SRO-installasjonene skal utføres i fire tunneler. De to lengste får to løp. Den lengste blir Kongsbergtunnelen, som får løp på 2 080 og 2 210 meter. Den nest lengste, Svartåstunnelen, får løp på 1 550 og 1 510 meter.

De to korteste tunnelene er Moanetunnelen (320 meter) og Vollåstunnelen (480 meter).

Hvert løp i de to lengste tunnelene får profil T9,5. De korteste får profil T14,5.

Oppdraget omfatter blant annet levering og montering av belysning i alle tunnelene og vifter i de to lengste.

Det skal etableres 8 tekniske bygg i tunnelene og 6 i dagen. Det skal leveres og monteres 381 variable skilt, 536 kjørefeltskilt, 72 nødstasjoner og 123 SA-skap.

Oppdraget omfatter også kameraer i dagen og i tunnelene. Til sammen skal det monteres 98 kameraer, hvorav 5 dome-kameraer. I de to lengste tunnelene blir det full AID-overvåkning.

Grunnen til at de lengste får større kapasitet enn de korteste, er at Vegvesenet regner med høyere trafikk i de lengste. Ventet ÅDT er 15 600 i Kongsbergtunnelen og 13 000 i Svartåstunnelen. I de to korteste regner man med en ÅDT på mindre enn 9 000.

Den nye E134 mellom Damåsen og Sggrenda skal tas i bruk høsten 2019.

Forsiden akkurat nå