NYHETER

Steen & Lund leder for annen gang

Steen & Lund fra Drammen har gitt det laveste anbudet på oppgradering av Torggata i Oslo. Samme firma ledet ved forrige anbudsåpning for denne jobben. Da ble det ingen kontrakt. Konkursen i Oslo Vei gir en ny mulighet. 

Fortauene i Torggata brukes flittig, men de er ikke særlig innbydende. Steen & Lund fra Drammen ligger godt an til å på jobben med å bedre forholdene for fotgjengere. (Foto: Anders Haakonsen)
Fortauene i Torggata brukes flittig, men de er ikke særlig innbydende. Steen & Lund fra Drammen ligger godt an til å på jobben med å bedre forholdene for fotgjengere. (Foto: Anders Haakonsen)
7. feb. 2013 - 13:38

En regnefeil var bakgrunnen for at kontrakten glapp for Steen & Lund ved første utlysning. Feilen ble avslørt av kontrollregningen, og anbudet ble oppjustert. Det endte med at kontrakten gikk til Oslo Vei som lå nesten 1,7 millioner kroner høyere ved anbudsåpningen.

20,792 mill. vil Steen & Lund ha for jobben denne gangen. Nest lavest ligger Østlandske Vei og Betong fra Oslo med 21,802 mill.

Øvrige anbydere er Agro Anleggsgartner-Service fra Ås (22,245 mill.), Mini Snø og Graveservice fra Oslo (22,673 mill.), Implenia (24,856 mill.) og NCC (28,502 mill.).

Kontraktsummen etter den første utlysningen var 22,193 millioner kroner. Den gangen var det også seks anbydere. Fem entreprenører har gitt pris begge gangene. Anbyderen som har «erstattet» Oslo Vei er Mini Snø og Graveservice.

To av anbyderne har satt ned prisen skikkelig, en har skrudd den opp. Tallene er ikke helt sammenlignbare. Oslo Vei rakk å utføre arbeid for nærmere en million kroner før konkursen.

Dette arbeidet besto av prøvegraving for å bestemme posisjonen til en betongplate som ligger under asfalten. Den ble støpt av okkupasjonsmakten under krigen, trolig for at gata skulle tåle belastningen av stridsvogner. Platen ligger så høyt at den må fjernes før Torggata kan få ny overflate.

Strekningen som skal oppgraderes er 400 meter lang og går mellom Youngstorget og Hausmanns gate. Den nye overflaten skal bestå dels av granitt og dels av brostein. Fortauene skal bli bredere, og gata blir stengt for gjennomkjøring. Jobben fullføres høsten 2014.

 

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.