Vegvesenets prosjektleder Hilde Utvik orienterer statsråd Jon Georg Dale om den framtidige utbyggingen av E6 Oslo øst. Åstedet er Circle K-stasjonen på Abildsø, omtrent der hvor det sørlige tunnelinnslaget til Manglerudtunnelen kommer.
Vegvesenets prosjektleder Hilde Utvik orienterer statsråd Jon Georg Dale om den framtidige utbyggingen av E6 Oslo øst. Åstedet er Circle K-stasjonen på Abildsø, omtrent der hvor det sørlige tunnelinnslaget til Manglerudtunnelen kommer. (Foto: Bjørn Olav Amundsen)

Statsråden tok en titt på framtidens veier i østre Oslo

Prosjektene ligger langt fram i tid, men det er mye som skal skje.

Det skal skje store ting med E6 i Oslo øst og veiene i Groruddalen i årene framover, og i dag var samferdselsminister Jon Georg Dale på befaring i hovedstaden.

Krumtappen er prosjektet som før het E6 Manglerud, og som er omdøpt til E6 Oslo øst. I hovedsak en tunnelløsning for E6 fra Abildsø og nordover til Alnabru og Trosterud.

Prosjektet er en forutsetning for at andre sentrale veier i Osloområdet, slik som riksvei 4, riksvei 163, Ring 3 og E18 Mosseveien kan nedbygges.

For riksveiene i den tungt belastede Groruddalen er den såkalte Fossumdiagonalen det viktigste tiltaket. Den er en forbindelse mellom riksvei 4 (Trondheimsveien) og riksvei 153 (Østre Aker vei) fra Grorud og opp mot Gjelleråsen. Fossumdiagonalen skal avlaste Trondheimsveien for trafikk mellom Grorud senter og Sinsenkrysset.

Forsiden akkurat nå