STATSBUDSJETTET 2023

Statsbudsjettet: Tekna er bekymret for fagmiljøene

Nå ser ordreporteføljen for 2024 svært tynn ut, sier Teknas hovedtillitsvalgte i Vegvesenet.

Guro Dyngen er hovedtillitsvalgt for Tekna i Statens vegvesen.
Guro Dyngen er hovedtillitsvalgt for Tekna i Statens vegvesen. Foto: Tekna
6. okt. 2022 - 10:37

– På en måte er statsbudsjettet som forventet. Men vi er bekymret for de langsiktige konsekvensene, spesielt for de store investeringsprosjektene i veisektoren, sier Teknas hovedtillitsvalgte i Vegvesenet, Guro Dyngen, til Veier24.

– Store prosjekter går over mange år, og tar tid å starte opp. Det er ikke slik at den dagen du får penger, så er det bare å sette i gang. Slik statsbudsjettet ser ut får vi ikke startet noen store prosjekter i 2023. Da ser ordreporteføljen for 2024 svært tynn ut, sier hun.

– Vi er bekymret for de langsiktige følgene for fagmiljøene. Vi mener at nasjonen Norge har bruk for et solid og stabilt byggherremiljø som er i stand til å gjennomføre store og kompliserte prosjekter innenfor samferdsel. Skal vi klare å være der vi er i dag, så må vi ha en jevn portefølje, og vi må holde på fagfolkene. Det er min største bekymring, sier hun.

Tekna har 725 medlemmer i Vegvesenet. Minst en tredjedel av dem jobber med utbyggingsprosjekter. 

– Det ligger mørke skyer over Europa, men spørsmålet er hvor hardt til beinet man skal skjære i vår bransje, sier hun.

Halvering etter to år

Dyngen viser til at Vegvesenet har vært gjennom flere omstillinger og endringer de siste årene.

– NTP har gitt oss forventninger om hva som skulle skje. Men nå nærmer vi oss en halvering i forhold til hva vi så for to år siden. Det er dramatisk om vi ønsker å holde på fagmiljøene, sier hun.

– Og når Vedum sier at budsjettet skal gi trygghet for folks arbeidsplasser, så skulle jeg ønske at han også ville tenke på trygghet for å beholde sterke fagmiljøer i Norge, sier hun.

– Med liten aktivitet på vei, så blir det også færre oppgaver til konsulentene og til entreprenørene. Ja, en del mindre prosjekter skal startes. Men statsbudsjettet betyr uansett mindre volum enn det bransjen har forberedt seg på, sier Guro Dyngen i Tekna.

 

Barometer for grønn omstilling av skipsfarten er på rødt nivå, vise 2023-utgaven av DNVs årlige vurderinger. Pila flytter seg over på rødere og røder enivå for hvert år.
Les også

Grønn skipsfart: Ekstremt dårlig tid for klimamål

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.