Budsjettforslaget innebærer en økning fra saldert budsjett i 2023 på 8,8 prosent til Statens vegvesen og 6,6 prosent til Nye Veier.
Godt vedlikehold er avgjørende for å ha et godt, trygt og fungerende veinett, slik at veiene kan brukes i mange år, sier Regjeringen i sitt forslag. Totalt foreslår de derfor å bevilge 9,7 milliarder kroner til drift og vedlikehold på riksveier.
– Regjeringen har en strategi om å ivareta eksisterende veiinfrastruktur. I tillegg til drift og vedlikehold, foreslår vi i år oppstart av tre nye riksveiprosjekt og videreføring av forberedende arbeid på felleprosjektet Vossebanen/E16 Arna–Stanghelle. Vi skal ivareta de riksveiene vi har, utbedre hvor vi kan og bygge nytt hvor vi må, sier Nygård.
Til investeringer på riksveiene foreslår regjeringen å bevilge 20,7 milliarder kroner, for å tilrettelegge for rasjonell framdrift i igangsatt prosjekt og oppstart av riksveiprosjektene, slik det allerede ble lekket under valgkampen.
Oppstartmidler
Det er satt av midler til oppstart av prosjektene:
– E6 Megården–Sommerset (delprosjekt på E6
Megården–Mørsvikbotn) i Nordland
– E134 Røldal–Seljestad i Vestland
– E134 Oslofjordforbindelsen, byggetrinn 2 i
Akershus
Videføring av forberedende arbeider:
Det er også satt av midler til å videreføre forberedende arbeider på Fellesprosjektet Vossebanen/ E16 Arna–Stanghelle i Vestland.
Nye Veier har foreløpig lagt opp til anleggsstart for prosjektene:
– E6 Berkåk–Vindåsliene (delprosjekt på E6
Nedgård (Ulsberg)–Melhus) i Trøndelag
– E6 Roterud–Storhove (delprosjekt på E6
Moelv–Øyer) i Innlandet
– utbedringstiltaket Djupevik–Kviturtunnelen på
rv. 13 Skare–Sogndal i Rogaland og Vestland
– utbedringstiltakene Stuguflåten–Raudstøl og
Veblungsnes på E136 Dombås–Vestnes i Innlandet og Møre og Romsdal