STATSBUDSJETTET 2024

Starter opp tre store tunnelprosjekter i 2024

Regjeringen foreslår å bevilge 43,1 milliarder kroner til veiformål, som er en økning på 3,3 milliarder kroner fra saldert budsjett for 2023. Det innebærer 36,5 milliarder til Statens vegvesen og 6,5 milliarder til Nye Veier.

Oslofjordforbindelsen har en prognose for sluttkostnad på om lag 7 milliarder kroner. I 2024 legges det opp til en oppstart av prosjektet.
Oslofjordforbindelsen har en prognose for sluttkostnad på om lag 7 milliarder kroner. I 2024 legges det opp til en oppstart av prosjektet. Illustrasjon: Statens vegvesen
Jarle SkoglundJarle SkoglundJournalist
6. okt. 2023 - 09:47

Budsjettforslaget innebærer en økning fra saldert budsjett i 2023 på 8,8 prosent til Statens vegvesen og 6,6 prosent til Nye Veier.

Godt vedlikehold er avgjørende for å ha et godt, trygt og fungerende veinett, slik at veiene kan brukes i mange år, sier Regjeringen i sitt forslag. Totalt foreslår de derfor å bevilge 9,7 milliarder kroner til drift og vedlikehold på riksveier.

– Regjeringen har en strategi om å ivareta eksisterende veiinfrastruktur. I tillegg til drift og vedlikehold, foreslår vi i år oppstart av tre nye riksveiprosjekt og videreføring av forberedende arbeid på felleprosjektet Vossebanen/E16 Arna–Stanghelle. Vi skal ivareta de riksveiene vi har, utbedre hvor vi kan og bygge nytt hvor vi må, sier Nygård.

Til investeringer på riksveiene foreslår regjeringen å bevilge 20,7 milliarder kroner, for å tilrettelegge for rasjonell framdrift i igangsatt prosjekt og oppstart av riksveiprosjektene, slik det allerede ble lekket under valgkampen.

Oppstartmidler:

Det er satt av midler til oppstart av disse prosjektene:

  • E6 Megården-Sommerset (delprosjekt på E6 Megården-Mørsvikbotn) i Nordland
  • E134 Røldal-Seljestad i Vestland
  • E134 Oslofjordforbindelsen, byggetrinn 2 i Akershus

Videreføring av forberedende arbeider:

Det er også satt av midler til å videreføre forberedende arbeider på Fellesprosjektet Vossebanen/E16 Arna-Stanghelle i Vestland.

Nye Veier har foreløpig lagt opp til anleggsstart for prosjektene:

  • E6 Berkåk-Vindåsliene (delprosjekt på E6 Nedgård (Ulsberg)-Melhus) i Trøndelag
  • E6 Roterud–Storhove (delprosjekt på E6 Moelv-Øyer) i Innlandet
  • Utbedringstiltaket Djupevik-Kviturtunnelen på riksvei 13 Skare-Sogndal i Rogaland og Vestland
  • Utbedringstiltakene Stuguflåten-Raudstøl og Veblungsnes på E136 Dombås-Vestnes i Innlandet og Møre og Romsdal
Konsernsjef Thor Gjermund Eriksen peker på syv effekter som Bane Nor jobber med for å oppnå allerede i år.
Les også

Dette lover Bane Nor å levere i år

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.