TRAFIKK OG ITS

Starter byggingen av 80 meter elektrisk testvei sør i Trondheim

Selskapet Electreon sikret seg oppdraget med å bygge landets første elektriske vei.

Selskapet Electreon skal bygge den 80 meter lange testveien sør i Trondheim.
Selskapet Electreon skal bygge den 80 meter lange testveien sør i Trondheim.
Jarle SkoglundJarle SkoglundJournalist
26. juni 2023 - 13:39

Fra 1. januar 2025 er det krav om at alle nye bybusser skal være utslippsfrie. AtB, Miljøpakken og Trøndelag fylkeskommune har gått sammen om et pilotprosjekt som vil teste om lading fra veibanen, enten stillestående eller i fart, kan gi utslippsfrie metrobusser. 

Trådløs lading

Selskapene ENRX og Electreon ble invitert inn i anbudskonkurransen, og begge leverte gode og solide tilbud. Til slutt var det Electreon som vant kontrakten. 

 - Vi er glade over å ha blitt valgt som vinnere av anbudskonkurransen. Norge har bygget ut et omfattende offentlig ladenettverk, og vi er glade for at Electreons banebrytende teknologi utvider porteføljen, sier leder for forretningsutvikling i Electreon Norden, Maher Kasskawo.  

Det er første gang teknologien blir testet ut i Norge, og også internasjonalt er det få slike veier. I tillegg er det første gang elektrisk vei blir testet i vinterforhold. 

Snøsmeltelekter til entreprenørselskapet NCC har fått kjørt seg denne vinteren.
Les også

Smeltet 25 lass med snø i timen: – Renset ut to elsparkesykler

Spennende og viktig prosjekt  

 - Dette er et viktig prosjekt for busser og godstransport på veg som vil gi kunnskap blant annet for det kommende bussanbudet i Stor-Trondheim. Induktiv lading av busser i bevegelse er en fascinerende mulighet. Vi vil finne ut om teknologien kan fungere i krevende vinterforhold hos oss og hva som skal til for å lykkes, sier Konrad Pütz, direktør for samferdsel i Trøndelag fylkeskommune.  

Electreon har gjennomført flere lignende prosjekter tidligere. Selskapet hadde sitt første smartveiprosjekt på Gotland i Sverige i 2017, og har i tillegg hatt et ladeveiprosjekt i Balingen i Tyskland. 

Electreon starter bygging i juli 2024, og veien vil være i drift fra ca. august 2024 og ut 2025.  

- I første omgang vil to elektriske 12 meter busser bli bygget om til å kunne motta lading fra den elektriske veien, forteller Pütz.  

Mer om elektrisk vei 

I pilotprosjektet skal det bygges en 80 meter elektrisk vei. Elektrisk vei innebærer at kjøretøyene lader under kjøring, i dette tilfellet ved induksjon.

Den elektriske veien vil bestå av ladeplater som legges i veibanen under asfalten. I tillegg til ladeplatene vil det bli satt opp noen kabinetter til strømforsyning, diverse kraftelektronikk og styring og kontroll. I piloten vil kabinettene plasseres over bakkeplan, men ved senere utbygginger vil det være mulig å plassere disse under bakkeplan.  

Piloten vil bli bygget i den sørlige enden av Kvenildstrøa på Sandmoen, sør i Trondheim. Veistrekningen ligger innenfor bussdepotet på Sandmoen.  

Prosjektet er finansiert av Miljøpakken og Enova, og det er bevilget til sammen 22, 4 millioner til pilotprosjektet. 

Pilotperioden varer i utgangspunktet til 2025. Den elektriske veien vil ha vesentlig lenger teknisk levetid, og det jobbes aktivt med å finne andre prosjekter eller brukere som kan finansiere videre drift fra 2026.  

Forsvarets forskningsinstitutt har i sin forsvarsanalyse for 2024 beskrevet et spillscenario hvor Vladimir Putin gir ordre om å ramme kraftforsyningen i Troms og Finnmark.
Les også

Forsvaret har for lite av alt

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.