Sprengte første salve på Drotningsviktunnelen

Tunnelen blir med sine nær 2000 meter den lengste tunnelen på det nye Sotrasambandet.

To paralelle løp skal sprengers ut, hver med plass for to kjørefelt.
To paralelle løp skal sprengers ut, hver med plass for to kjørefelt. Foto: Sotra Link/Statens vegvesen
Jarle SkoglundJarle SkoglundJournalist
3. nov. 2023 - 09:13

Den nye bru- og veiforbindelsen vil utgjøre tilsammen 9,4 km firefelts vei i Øygarden og Bergen. Det blir tilsammen fem tunnele på strekningen, der Drotningsviktunnelen blir den lengste med sine nesten 2000 meter. I tillegg kommer Harafjelltunnelen som blir bygget om, og det blir også tre tunneler for fotgjengere og syklister ved Janahaugen, Kiplehaugen og Harafjellet.

Drotningsviktunnelen får to løp, med to kjørefelt i hver retning. Det skal bygges to ramper, for på- og avkjøring fra/til Bergen i Drotningsvik. Tunnelportalene til rampene blir ved Stiavatnet, som man nå holder på å fylle igjen.

Det er ventet at utbyggingsselskapet Sotra Link Construction skal være ferdig med å sprenge tunnelen i første halvdel i 2026. Totalt vil det bli tatt ut mer enn 500.000 kubikkmeter med masser fra tunnelløpene

Det skal også bygges en egen gang- og sykkeltunnel på deler av strekningen.

Slik illustrerer Norled de planlagte batterifergene i Nordland. De skal bidra til 90 prosent utslippskutt på strekningen hvis alt går etter planen.
Les også

Ferger får rekordstore batterier: – Ikke kjent med at det finnes større batterier i Norge

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.