PROSJEKTER

Snart tilbudsåpning på megaprosjektet Nordøyvegen

Første anbudsåpning for hovedkontrakten på Fv 659 Nordøyvegen i Møre og Romsdal blir 7. mai. Det er lagt opp til et to-konvoluttsystem, der første tilbudsåpning beskriver kvalitet og andre tilbudsåpning oppgir pris.

Kjell Herskedal
6. apr. 2018 - 09:14

Hovedbyggeleder Torbjørn Vatnehol i Statens vegvesen opplyser til Våre Veger at konvolutten som inneholder pris trolig kan åpnes om lag en måned etter 7. mai.

Prisanslaget på hovedkontrakten er mellom 1,8 og 2,2 milliarder kroner. Dette blir dermed den hittil største enkeltkontrakt på noe vegprosjekt i Møre og Romsdal, både på riks- og fylkesvegnettet.

-Ut fra antall oppmøtte på anbudskonferansen er vi fornøyd med interessen, sier Vatnehol.

Hovedbyggeleder Torbjørn Vatnehol i Statens vegvesen. <i>Foto:  Knut Opeide, Statens vegvesen</i>
Hovedbyggeleder Torbjørn Vatnehol i Statens vegvesen. Foto:  Knut Opeide, Statens vegvesen

 

Hvor stor den reelle interessen er blir først klart 7. mai klokken 12, som er innleveringsfrist for entreprenørene. Da skal konvoluttene som inneholder både kvalitetsbeskrivelse og pris være innlevert. Kvalitet omfatter en beskrivelse av gjennomføringen av oppdraget, planlagt organisering og nøkkelpersonell og fremdrift, sikkerhet og muligheter. Disse forholdene skal vektes før konvolutt 2 med prisene åpnes.

To-konvoluttsystemet er tidligere brukt på en rekke veganlegg, også i Midt-Norge. Det gjelder blant annet rehabiliteringen av Ålesundstunnelene, rehabiliteringen av Godøytunnelen og E6 Sokndalen.

Hovedkontrakten på Nordøyvegen regner Statens vegvesen og vegeier Møre og Romsdal fylkeskommune med å tildele før fellesferien starter, med signering av kontrakten i august.

<p>Nordøyvegen vil bestå av tre undersjøiske tunneler: Haramsfjordtunnelen (3 500 meter), Nogvafjordtunnelen (5 730 meter) og Fjørtofttunnelen (3 680 meter), samt tre bruer. Den lengste går over Lepsøyrevet.  Ill: Statens vegvesen </p>

Nordøyvegen vil bestå av tre undersjøiske tunneler: Haramsfjordtunnelen (3 500 meter), Nogvafjordtunnelen (5 730 meter) og Fjørtofttunnelen (3 680 meter), samt tre bruer. Den lengste går over Lepsøyrevet.  Ill: Statens vegvesen 

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.