NYHETER

Snart slutt på bemanning på Svinesund

Bomstsjonene ved Svinesund er en av de siste med bemanning her i landet. Snart forsvinner folk herfra også. Grunnarbeid for nye, automatiske bomstasjoner er sendt ut på anbud med frist 22. april.

1. juni opphører manuell innkreving på denne bomstasjonen. Den blir revet når den nye, automatiske bomstasjonen er på plass. (Foto: Google)
1. juni opphører manuell innkreving på denne bomstasjonen. Den blir revet når den nye, automatiske bomstasjonen er på plass. (Foto: Google)
1. apr. 2015 - 10:05

Den nye Svinesundsbrua ble åpnet for snart ti år siden. Den fører E6 mellom Norge og Sverige over sundet den er oppkalt etter.

Brua med tilstøtende veger er finansierert med bompenger. Bomstasjonene er plassert  både på nåværende E6 og på fylkesveg 118, som hadde status som E6 før den nye brua ble åpnet.

 

Ubemannet fra 1. juni

Inntil videre kan man velge mellom å betale med penger eller elektronisk ved hjelp av AutoPASS. Den muligheten forsvinner 1. juni. Da stenges feltene med manuell betjening. I løpet av sommeren blir det montert nye, automatiske bomstasjoner. Det utstyret som er der nå, kan ikke brukes i framtida.

- Vi får ikke lenger reservedeler til det gamle utstyret, så vi har ikke noe valg, men vi oppnår flere fordeler ved å skifte dem ut, sier senioringeniør Vidar Myrbakk, som har teknisk ansvar for bomstasjonene i Region øst.

 

Ingen på svensk side

- På de gamle bomstasjonene blir bilene bare fotografert forfra. På de de nye blir de fotografert både forfra og bakfra. Hvis bildene av skiltene på en bil ikke stemmer overens, for eksempel på grunn av skitt eller snø, kan vi behandle saken manuelt. Dessuten er det dobbelt sett med kameraer, så vi har back-up hvis et faller ut.

- En annen fordel vi oppnår er at det bare blir to bomstasjoner, en på E6 og en på fylkesveg 118. I dag er det to på E6, en i Norge på sørgående kjørebane og en i Sverige på nordgående. Den nye, automatiske bomstasjonen på E6 skal ta trafikk i begge retninger. Den skal stå like nord for Svinesundbrua. Det blir ingen på svensk side, sier Vidar Myrbakk.

Oppdraget som er ute på anbud nå, omfatter fundamenter for bomstasjonene og føringsveger for fiber, strøm og belysning.

 

Kontrakt til Q-Free

Levering og montering av selve bomstasjonene inngår ikke i entreprisen. Det oppdraget gikk til Q-Free tidligere i år. Kontrakten til en verdi av rundt 50 millioner kroner, omfatter automatiske bomstasjoner fem steder i landet. Det er bare på Svinesund man skal skifte ut gammelt utstyr. De fire andre stedene er det nye prosjektet hvor det ikke har vært innkreving tidligere.

Når det nye utstyret på Svinesund er i drift, blir de gamle bomstasjonene revet og kjørebanene blir snevret inn til normal bredde. Det frigjorte arealet blir beplantet på samme måte som terrenget rundt vegen. Dette arbeidet settes ut på egen entreprise senere.

Hvor lenge de nye bomstasjonene skal stå, avhenger av trafikkutviklingen. De siste prognosene viser at bompengene blir nedbetalt i 2021.

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.