TUNNELER

Snart skal Brynstunnelen i Oslo stenges for reparasjon - nok en gang

I slutten av juli stenges et av løpene i Brynstunnelen for å få på plass ny brannsikring. Den falt ned i fjor sommer.

Slik så det ut i Brynstunnelen i juni i fjor etter at det falt ned store biter med betong fra taket.
Slik så det ut i Brynstunnelen i juni i fjor etter at det falt ned store biter med betong fra taket. Foto: Hans O. Torgersen/NTB Scanpix
Jarle SkoglundJarle SkoglundJournalist
12. mars 2019 - 11:23

Nå er oppdraget med å reparere taket i Brynstunnelen lagt ut på anbud, etter at deler av sprøytebetongen utenpå brannsikringen i taket  falt ned i slutten av juni i fjor. 

– Vi valgte da å rive ned brannsikringen i portalene i begge løpene og i begge ender, for å sikre oss mot flere eventuelle nedfall, forteller Bjørn Kroken i Statens vegvesen i Oslo til Veier24.

10 dager i slutten av juli er pekt ut av Statens vegvesen som gunstigst for gjennomføringen av oppdraget. Hvert tunnelløp skal stenges i fem dager, og jobben innebærer montering av nye brannplater samt påføring av sprøytebetong.

– Nå håper vi bare at det er minst to entreprenører som er interessert i oppdraget, slik at vi kan komme i gang med reparasjonen i det tidsrommet vi har planlagt. Oppdraget skal utføres i en tid på året hvor mange entreprenører har fellesferie, men ved å være såpass i forkant med utlysningen håper vi at de interesserte får tid på seg til å planlegge oppdraget, forteller Bjørn Kroken til Veier24.

Totalrehabilitert i 2017

Brynstunnelen ble åpnet i 1970, og etter er omfattende rehabilitering kunne tunnelen åpnes til sommerferien i 2017. Tunnelen har to løp med to kjørefelt i hvert løp i den 300 meter lange tunnelen som ligger på E6/Ring 3 i Oslo.

Det utlyste oppdraget omfatter ny brannbeskyttelse på portalene i begge løp i begge ender. Portalen i sørenden er til sammen ca. 110 meter lang, portalen i nordenden er til sammen ca. 55 meter lang.

Hovedsakelig skal vegger opp til ca. 3,8 meter beskyttes med armert sprøytebetong og taket skal beskyttes med brannplater. Arbeidene omfatter også utbedring av betongskader i portalene samt tettetiltak i fuger i portal nord og et punkt i portal sør, sørgående retning.

Legger opp til døgnkontinuerlig arbeid

Arbeidene skal utføres med ett og ett løp stengt, mens tunnelen holdes åpen for toveis trafikk i motsatt løp. I forkant av perioden med ett tunnelløp stengt hele døgnet vil det være mulig å utføre forberedende arbeider på natt med et løp stengt.

Stengningen vil medføre store trafikale utfordringer i området. Det er derfor lagt vekt på å gjennomføre arbeidene så raskt som mulig og det forutsettes tilnærmet døgnkontinuerlig arbeid i perioden med ett løp stengt hele døgnet.

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.